Wynik Jakości – jak go poprawić?

Pytanie o sposoby na poprawienie Wyniku Jakości w kampaniach Google AdWords pojawia się bardzo często.

Dlaczego tak jest? Wynik Jakości to w pewnym sensie ocena jaką Google wystawia Twojej kampanii, mówi, że według niego ten projekt ma szansę się powieść w takim lub takim stopniu.

Jak sprawdzić Wynik Jakości słów kluczowych w kampanii? Co zrobić, żeby go poprawić? Czy faktycznie jest aż tak istotny?

Wynik Jakości w kampaniach Google AdWords – co to jest

Wynik Jakości, czyli „oszacowanie jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych. Reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe ceny i lepsze pozycje reklam” – czytamy na stronie Pomocy Google AdWords.

Google promuje jakość, lepiej ustawione kampanie mogą tym samym kosztować mniej za kliknięcia w reklamę, a jak wiadomo nic tak nie działa na wyobraźnię jak pieniądze.

 

Homer Simpson Smoking GIF - Find & Share on GIPHY

 

Do tego dochodzi niższa stawka za wejście słowa kluczowego na pierwszą stronę wyników wyszukiwania i wyższe pozycje reklam (za mniej!)

Wynik Jakości to nie tylko niższe stawki za kliknięcie, ale również lepsze rezultaty samej kampanii – niższa cena za klik oznacza więcej kliknięć w reklamę, a tym samym więcej użytkowników na stronie i konwersji (oczywiście w dużym uproszczeniu).

Gdzie znaleźć i jak interpretować informacje o Wyniku Jakości

Informacje o Wyniku Jakości znajdziesz przy słowie kluczowym, które chcesz sprawdzić, najeżdżając kursorem na kolumnę Stan.

 

Wynik Jakości jest pokazywany w skali 1-10. „Ocena” to próba oszacowania, jak atrakcyjne okażą się Twoje reklamy  dla użytkowników.

Nie chodzi jednak tylko o ich klikalność (jak są napisane i czy pasują do haseł wpisywanych do wyszukiwarki przez użytkowników), ale także wzajemne zależności między słowami kluczowymi, reklamami i stronami docelowymi użytymi w kampanii. Wszystkie te elementy powinny tworzyć spójną, logiczną i wynikającą z siebie nawzajem całość. Jeżeli tego nie robią, Google obniży Ci Wynik Jakości.

Wynik Jakości – jak go poprawić

Skoro Wynik Jakości przekłada się na większe zyski z kampanii to znaczy, że warto nad nim chwilę popracować.

Co możesz zrobić, żeby poprawić ten wskaźnik? Musisz wziąć pod lupę przynajmniej kilka elementów:

  • słowa kluczowe,
  • CTR,
  • bieżącą optymalizację kampanii.

Omówmy teraz pokrótce każdy z tych punktów.

Wynik Jakości a słowa kluczowe

Zadbaj przede wszystkim o słowa kluczowe, które powinny pojawić się w tekście reklamy, użytym w niej adresie url oraz na stronie docelowej, do której odsyłasz użytkownika.

Odbiorcy lubią widzieć w nagłówku reklamy hasła, które wpisali w wyszukiwarkę. Tutaj warto zastanowić się nad nagłówkami dynamicznymi (więcej napiszę o nich w osobnym wpisie, na razie odsyłam do Pomocy Google AdWords) lub dynamicznymi reklamami w wyszukiwarce. 

Przejdźmy do przykładów.

 

 

Reklamodawcy zastosowali słowa kluczowe w nagłówkach oraz w adresach url po ukośniku – wykorzystali do tego tak zwane ścieżki. Ścieżki to miejsca, które możemy wypełnić przy tworzeniu reklam Google AdWords, żeby lepiej pokazać klientowi, gdzie go kierujemy i czego może się spodziewać na stronie docelowej. 

 

Ile razy dane słowo kluczowe najlepiej powtórzyć w reklamie? Niestety muszę tutaj wrócić do wspomnianego już „to zależy”. Rolę gra tutaj przede wszystkim długość reklamy. Jeżeli stosujesz rozszerzenia możesz użyć danego hasła nawet 5-6 razy (tak też zrobił ZooPlus w przywołanym przykładzie). W przypadku krótszej reklamy lepiej nie przesadzać i ograniczyć się do 2-3 powtórzeń.

Pamiętaj, że musisz spełnić obietnice z reklamy, dlatego kieruj użytkownika do dopasowanej strony docelowej. Odbiorca bez trudu powinien znaleźć na niej szukany produkt lub usługę. Strona ma być spójna z tekstem reklamy, zawierać te same słowa kluczowe, poszerzone opisy itp. Nie wrzucaj fraz na siłę, jeżeli trzeba – przebuduj stronę.

Grupowanie słów kluczowych

Grupowanie słów kluczowych. To przecież oczywiste – prawda?

Chodzi mi jednak o bardzo szczegółowe grupowanie, np. jedna grupa = jedno słowo kluczowe lub jedna grupa = kilka bardzo zbliżonych słów kluczowych.

Dlaczego aż tak wąsko? Ponieważ pozwala to na idealne dopasowanie reklamy.

Przykładowo tutaj przesunięcie słowa kluczowego do osobnej grupy i zoptymalizowanie podnie reklamy wpłynęło bardzo pozytywnie na wzrost CTR-u:

To bardzo czasochłonne i niestety w większości kampanii zwyczajnie niemożliwe do przeprowadzenia. Warto jednak poświęcić więcej czasu na chociaż kilka słów kluczowych, na których nam specjalnie zależy.

Bardzo szybko zobaczysz pierwsze efekty.

Wynik Jakości a CTR

Gdy zależy Ci na wysokim Wyniku Jakości:

  • obserwuj bacznie CTR-y,
  • nie zbieraj śmieciowego ruchu – staraj się zawężać słowa kluczowe, żeby jak najlepiej odpowiadały zapytaniom użytkowników (stosuj dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe i wykluczenia),
  • ustawiaj odpowiednie stawki CPC (nie mogą być za niskie),
  • optymalizuj na bieżąco kampanie – usuwaj/poprawiaj na bieżąco elementy, które psują Ci statystyki klikalności (słowa kluczowe, teksty reklam, wyświetlanie reklam w niewłaściwych miejscach i niewłaściwym osobom, na niewłaściwych urządzeniach, o złej porze itp. itd),
  • dbaj o dobre copy reklamy – dużo osób pisze teksty reklamowe na kolanie – to duży błąd, w końcu to one mają przyciągnąć uwagę odbiorcy i przekierować go na Twoją stronę. Jeżeli nie zadbasz o dobry komunikat, użytkownik nie kliknie w Twoją reklamę i pójdzie do konkurencji,
  • kieruj użytkowników na dopasowaną do oferty stronę docelową – sprzedajesz letnie sukienki? Odsyłaj ich do podstrony z letnimi sukienkami, nie do strony głównej ze wszystkimi możliwymi kategoriami produktów.

————————————-

Na sam koniec chciałabym zwrócić uwagę na jedną, istotną moim zdaniem kwestię – Wynik Jakości nie jest celem kampanii Google AdWords samym w sobie. Jej celem są konwersje. Czasem zdarza się, że słowa kluczowe o kiepskim Wyniku Jakości przynoszą wartościowe leady.

Dlatego na kampanie Google Adwords trzeba zawsze patrzeć całościowo, nie tylko pod kątem jednego wskaźnika. Zafiksowanie się na jakimś pojedynczym elemencie czasem przynosi odwrotne skutki.

Lubimy Wynik Jakości, ponieważ to jakaś konkretna dana. Niestety „to zależy”, które tak wszystkich drażni ma zastosowanie także tutaj.

Macie na ten temat inne zdanie? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzu 🙂

A tymczasem – do napisania!

 

Przy okazji, myślę, że te wpisy również mogą Ci się przydać:

Share Button