Wykluczające słowa kluczowe w kampaniach Google Ads – dopasowania, dodawanie do kampanii

Słowa kluczowe cały czas grają niebagatelną rolę w kampaniach Google Ads (jeszcze do niedawna w końcu Google AdWords). Ważne jest jednak nie tylko to, na jaką frazę chcemy wyświetlać nasze reklamy użytkownikom, ale również zminimalizowanie do minimum błędnych wyszukań i kliknięć w reklamy, a co z tym idzie – niepotrzebnych kosztów.

Do tego służą właśnie wykluczające słowa kluczowe. Z artykułu dowiesz się:

  • jak wykluczające słowa kluczowe działają w wyszukiwarce i sieci reklamowej,
  • jakie wyróżniamy dopasowania wykluczających słów kluczowych,
  • jak dodać wykluczające słowa kluczowe do kampanii,
  • jakich sytuacjach wykluczające słowa kluczowe są najbardziej potrzebne.

Kiedy dodawać wykluczające słowa kluczowe do kampanii Google Ads

Odpowiedź jest bardzo prosta – zawsze. Nie ma chyba kampanii, w której nie przyda się przynajmniej kilka wykluczających słów kluczowych (chyba że stosujesz jedynie ścisłe dopasowanie słów kluczowych).

Jeżeli nie wierzysz, możesz przeprowadzić bardzo prosty eksperyment. Uruchom kampanie, a po kilku dniach wejdź w zakładkę Wyszukiwane hasła. Znajdziesz tam wszystkie słowa kluczowe, które użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę, a następnie kliknęli w Twoje reklamy.

Myślę, że możesz być zaskoczony efektem. Pamiętam swoje zdziwienie, gdy odkryłam, że Google Ads (wtedy jeszcze Google AdWords) wyświetla moją reklamę agencji pośredniczącej w znajdowaniu opiekunek osób starszych w Niemczech na frazy związane z pracami sezonowymi za granicą.

Skojarzenie choć dalekie wydało się algorytmowi sensowne. Nie byłam jednak zainteresowana wyświetlaniem reklamy osobom szukającym pracy przy zbiorze truskawek czy pomidorów, dlatego musiałam dodać wykluczające słowa kluczowe, które temu skutecznie zapobiegły.

Kiedy szczególnie zwracać uwagę na wykluczające słowa kluczowe

Nad wykluczającymi słowami kluczowymi w Google Ads powinny pochylić się przede wszystkim osoby, które zarządzają kampaniami z małym budżetem, stosują remarketing lub mają produkt, który przez swoją nazwę lub kategorię może być kojarzony przez algorytm z zupełnie innymi, niepowiązanymi usługami.

Przypadkowe wyświetlenia prowadzą do przypadkowych kliknięć. Każde kliknięcie to koszt. W przypadku kampanii z małym budżetem może się okazać, że taki bezcelowy ruch przejada znaczną część pieniędzy.

Trzeba na to uważać zwłaszcza, gdy nie mamy podpiętych konwersji i patrzymy tylko na kliknięcia i CTR.

Nieraz kampanie, które naprawdę sobie kiepsko radzą, potrafią mieć bardzo dobry CTR. To usypia czujność. Tymczasem po zajrzeniu w zakładkę Wyszukiwane hasła może się okazać, że nawet większość ruchu pochodzi z przypadkowych kliknięć.

Na wykluczenia nie mniej powinny zwracać uwagę osoby stosujące remarketing. Jeżeli przez brak wykluczających słów kluczowych sprowadziłeś na swoją stronę przypadkowy ruch, to najprawdopodobniej w dużej części będziesz remarketingował również przypadkowych i niezainteresowanych Twoimi usługami ludzi. Tym samym psujesz statystyki kampanii i narażasz się na kolejne przypadkowe kliknięcia.

Istnieją również usługi, które bez dodania wykluczających słów kluczowych w ogóle nie powinny uruchamiać kampanii Google Ads. Przykładowo wyobraź sobie, że organizujesz wycieczki do Londynu. Jeżeli nie dodasz całego szeregu wykluczeń, Twoja reklama może wyświetlać się użytkownikom na takie frazy, jak:

  • wycieczka Londyn atrakcje,
  • wycieczka Londyn co zobaczyć,
  • wycieczka Londyn najważniejsze atrakcje,
  • wycieczka Londyn atrakcje turystyczne.

To bardzo popularne frazy i mógłbyś stracić przez nie znaczną część budżetu przeznaczonego na kampanię.

Wykluczające słowa kluczowe w wyszukiwarce i sieci reklamowej

W wyszukiwarce wyróżniamy aż trzy dopasowania wykluczających słów kluczowych:

  • wykluczające dopasowanie przybliżone,
  • wykluczające dopasowanie do wyrażenia,
  • wykluczające dopasowanie ścisłe.

W sieci reklamowej i kampaniach video możesz użyć jedynie wykluczającego dopasowania ścisłego. Wykluczenia w sieci reklamowej nie są jednak tak dokładne jak te w wyszukiwarce. Jeżeli  bardzo zależy Ci na niewyświetlaniu swoich reklam na określonych stronach internetowych, powinieneś skorzystać z opcji kategorii witryn i wykluczeń treści – o tym jednak w dalszej części artykułu.

Wykluczające dopasowanie przybliżone

Dopasowanie używane domyślnie w wyszukiwarce. Reklama w tym wypadku nie wyświetli się, jeżeli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę wszystkie człony wykluczonej frazy. Najlepiej pokażę to na przykładzie.

Weźmy pod lupę frazę sukienka na wesele. Załóżmy też, że użytkownik wpisał w wyszukiwarkę następujące frazy:

  1. zielona sukienka na wesele
  2. sukienka na wesele
  3. sukienka wesele
  4. czerwona sukienka na imprezę
  5. ubrania na wesele

Reklama nie wyświetli się w trzech pierwszych przypadkach, ponieważ użytkownik użył wszystkich członów wykluczonej frazy.

Reklamę zobaczą za to użytkownicy, którzy użyli dwóch ostatnich słów kluczowych.

Wykluczające dopasowanie do wyrażenia

Pokażę to na tym samym przykładzie: „sukienka na wesele”.

W tym przypadku wykluczającego dopasowania do wyrażenia ważne jest nie tylko pojawienie się wszystkich członów wykluczonej frazy, ale również ich kolejność. Przeanalizujmy poniższe przykłady:

  1. zielona sukienka na wesele
  2. sukienka na wesele
  3. sukienka wesele
  4. czerwona sukienka na imprezę
  5. ubrania na wesele

Reklama nie pokaże się tylko tym użytkownikom, którzy wpisali w wyszukiwarkę dwie pierwsze frazy, dlatego, że zawierają wszystkie człony wykluczonej frazy i na dodatek w odpowiedniej kolejności.

Wykluczające dopasowanie ścisłe

Tutaj sprawa jest prosta, aby reklama się nie wyświetliła, użytkownik musi wpisać w wyszukiwarkę dokładnie takie same słowa kluczowe i dokładnie w takiej kolejności jak wykluczenie. Nie może niczego dodać, odjąć ani zmienić.

Jeżeli z kampanii wykluczymy frazę [sukienka na wesele], reklama nie wyświetli się tylko w przypadku przykładu numer 2.

  1. zielona sukienka na wesele
  2. sukienka na wesele
  3. sukienka wesele
  4. czerwona sukienka na imprezę
  5. ubrania na wesele

Opcje kategorii witryn i wykluczeń treści

Jak już wspominałam wykluczenia w sieci reklamowej nie są tak dokładne jak te w wyszukiwarce. Może się zdarzyć, że pomimo wykluczeń Twoja reklama będzie się wyświetlać na stronach zawierających wykluczone frazy.

Jest jednak na to sposób – opcje kategorii witryn i wykluczeń treści w kampaniach w sieci reklamowej i kampaniach video. Dzięki nim ograniczysz wyświetlanie reklam przykładowo na stronach o kontrowersyjnym charakterze czy w grach.

Google Ads umożliwia również wykluczenia po tematach, miejscach docelowych (na przykład konkretnych adresach url) czy grupach demograficznych (osoby w określonym wieku, płci, statusie rodzicielskim).

Jak więc widzisz, wykluczenia istotne dla skuteczności kampanii Google Ads nie wiążą się tylko ze słowami kluczowymi.

Jak dodać wykluczające słowa kluczowe do kampanii Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe możesz dodać na poziomie kampanii lub grupy reklam. Wybierz kampanię albo grupę reklam. W lewym bocznym menu wybierz opcję Słowa kluczowe, a następnie zakładkę Wykluczające słowa kluczowe.

 

 

Tutaj możesz skorzystać z gotowej listy wykluczających słów kluczowych, jeżeli taką masz, stworzyć nową lub po prostu dodać słowa kluczowe, które chcesz wykluczyć po jednym w wierszu.

 

 

Kliknij Zapisz i gotowe!

Uwzględnij w wykluczających słowach kluczowych błędy ortograficzne

Pamiętaj, że wykluczenia nie uwzględniają błędów ortograficznych, literówek i synonimów. Jeżeli chcesz je wykluczyć, musisz dodać je jako osobne frazy.

———————————-

Wiesz już, jak dodać słowa kluczowe do kampanii Google Ads, jak poszczególne dopasowania różnią się między sobą dlaczego wykluczenia to jedna z najważniejszych technik optymalizacyjnych w kampaniach Google Ads.

Do dzieła zatem i napisania wkrótce! 🙂

 

Jeżeli podobał Ci się artykuł, mogą Cię zainteresować również te wpisy:

Share Button