Struktura kampanii Google AdWords – jak ją ustawić

Chcesz ustawić swoją pierwszą kampanię, ale nie wiesz, od czego zacząć? Już od kilku godzin przeglądasz Pomoc Google AdWords i masz tylko coraz więcej wątpliwości?

Zacznij od rozrysowania na kartce papieru struktury konta. To właśnie struktura w dużej mierze decyduje o sukcesie kampanii. Dlatego tak ważne jest, żebyś ją zrozumiał i nauczył się z niej korzystać.

Struktura – podstawa każdej kampanii Google AdWords

Pomyśl o strukturze konta Google AdWords jak o drzewku. Na koncie ustawiasz kampanie, kampanie rozgałęziają się na grupy reklam, grupy reklam na reklamy, a reklamy są wywoływane przez słowa kluczowe.

Gdy użytkownik wpisuje określoną frazę w wyszukiwarkę, musisz mieć pewność, że wyświetlisz mu odpowiednią reklamę. Do tego potrzebujesz jednak dobrze zorganizowanego konta.

W uproszczeniu wygląda to mniej więcej w ten sposób:

 

 

Na poziomie kampanii ustalasz budżet dzienny, lokalizacje, harmonogram reklam, urządzenia itp. Reklamy są podzielone na zbiory (grupy reklam), które pomagają je uporządkować. Słowa kluczowe wywołują z kolei przyporządkowane do nich reklamy.

Kampanie a grupy reklam

Zauważyłam, że wielu osobom sprawia trudność rozróżnienie między kampanią a grupą reklam – nie wiedzą, jak najlepiej podzielić swoje konto. Omówmy to zatem na przykładzie.

Załóżmy, że prowadzisz sklep meblowy (tak, wiem, że to oklepany przykład), w którym sprzedajesz stoły, łóżka i fotele. Najlepiej sprzedają się stoły. Jak w takim wypadku zorganizować swoje konto?

Nie ma na to jednego słusznego sposobu. Możesz utworzyć jedną kampanię o przykładowej nazwie Asortyment sklepu, a w niej kilka grup reklam, np.

  • stoły drewniane,
  • stoły okrągłe,
  • łóżka metalowe,
  • łóżka dwuosobowe,
  • fotele skórzane,
  • fotele kubełkowe itp.

Zastanawiasz się pewnie, dlaczego nie możemy zrobić po prostu trzech ogólnych grup reklam:

  • stoły,
  • łóżka,
  • fotele.

Pewnie, że możemy. Są to jednak bardzo ogólne kategorie. Ludzie, którzy chcą coś kupić (a na takich nam przecież zależy) zwykle szukają bardziej szczegółowo. Ogólne grupy reklam wymagają ogólnych reklam, a użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarkę ogólne frazy są zwykle dopiero na etapie researchu. Możesz się oczywiście reklamować na takie słowa kluczowe, one również potrafią dobrze konwertować. Podobne frazy są jednak zwykle drogie i musisz mieć na nie duży budżet.

Postaw się teraz na miejscu osoby, która chce umeblować mieszkanie i wypisz na kartce słowa, które taki ktoś może wpisywać w wyszukiwarkę. Jest kilka narzędzi, które mogą Ci ułatwić ten proces, ja jednak zawsze polecam to podejście – wcielenie się w potencjalnego klienta naszego sklepu.

Słowa kluczowe decydują o strukturze konta

To właśnie słowa kluczowe w ogromnej mierze decydują o strukturze naszego konta. Powinieneś teraz wypisane przez siebie słowa kluczowe podzielić na zbiory i przyporządkować do nich grupy reklam. Dzięki temu uzyskasz logiczną strukturę, w której wszystko na wzajem z siebie wynika. Wykonaj więc następujące kroki:

  1. zastanów się, jak odbiorcy mogą szukać produktów, które oferujesz (jakie słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarkę),
  2. wypisz wszystkie frazy, które przyjdą Ci do głowy,
  3. podziel słowa kluczowe na logiczne zbiory,
  4. do każdego zbioru napisz reklamy.

Co to jednak znaczy, że masz podzielić słowa kluczowe na zbiory? O jakie zbiory chodzi? Wróćmy do naszego sklepu meblowego. Wcielmy się w rolę osoby, która chce kupić fotel – co może wpisywać w wyszukiwarkę? Kilka przykładów poniżej:

  • fotel skóra tanio,
  • skórzany fotel cena,
  • skórzany fotel z wniesieniem do domu,
  • skórzany fotel Warszawa,
  • skórzany fotel sklep Warszawa,
  • skórzany fotel biurowy,
  • skórzany fotel do biura,
  • skórzany fotel do komputera,
  • fotel bujany,
  • fotel bujany cena,
  • fotel bujany gdzie kupić,
  • itd. itd.

Co możemy z tym zrobić? Przede wszystkim rozdzielamy na osobne grupy reklam występujące w zapytaniach kategorie produktów – w tym przypadku fotel skórzany i fotel bujany. W ten sposób mamy już dwie osobne grupy reklam.

Dalej mamy kilka możliwości – możemy wrzucić słowa kluczowe z każdej kategorii w jedną grupę reklam i napisać reklamę,w której postaramy się uwzględnić jak najwięcej elementów z zapytań potencjalnych klientów.

W przypadku skórzanego fotela piszemy więc reklamę z informacją o dostępności skórzanych foteli biurowych w sklepie, możliwości wniesienia, dodajemy też do tego rozszerzenie ceny i lokalizacji.

Druga możliwość to podzielenie tej grupy reklam na kolejne i ścisłe dopasowanie reklam do konkretnych zapytań. Przykładowo, jeżeli reklama wyświetla się na zapytanie „skórzany fotel z wniesieniem do domu”, to właśnie tę informację najbardziej eksponujemy w reklamie.

To zdecydowanie polecane przeze mnie podejście, ponieważ w ten sposób pokazujesz użytkownikowi reklamę ściśle dopasowaną do jego zapytania, odpowiadającą na jego potrzeby.

Nie popadaj jednak w przesadę – nie szatkuj kampanii na 50 różnych grup reklam. Nie dziel przysłowiowego włosa na czworo. Stosuj osobne grupy reklam tam, gdzie ma to rzeczywiście sens, gdzie podkreślasz cechę produktu, która faktycznie może zaważyć na decyzji potencjalnego klienta.

Kampania czy grupa reklam – co wybrać?

Nie musisz mieć jednej kampanii na koncie. Organizuj je zgodnie z własnymi potrzebami. Tak też myśl o samym koncie – struktura nie ma Ci niczego utrudnić, ale ułatwić zarządzanie i optymalizowanie kampanii.

Jeżeli robi Ci się za dużo grup reklam, podziel je na kampanie. Wracając do naszego przykładu ze sklepu meblowego, możemy podzielić nasze konto na trzy kampanie:

  • stoły,
  • łóżka,
  • fotele.

Kampanie możesz następnie podzielić wedle potrzeb na poszczególne grupy reklam, np.

  • fotele skórzane,
  • fotele bujane,
  • fotele biurowe,
  • fotele wniesienie do domu,
  • fotele ogrodowe,
  • itp.

Kiedy jeszcze warto zastosować osobne kampanie? Przede wszystkim, gdy chcesz mieć lepszą kontrolę nad budżetem. Każda kampania to osobny budżet i ustawienia. Wiesz, że jedna kategoria produktów sprzedaje się lepiej i przyciąga więcej klientów – zrób z niej osobną kampanię, w innym przypadku może się okazać, że budżet zostanie wyklikany przez mniej intratne produkty.

Nie rób jednak 10 kampanii, gdy Cię na to zwyczajnie nie stać i na każdą z nich przypadałby budżet w wysokości kilku złotych dziennie.

To jeszcze nie wszystko

System przeprowadzi Cię przez tworzenie pierwszej kampanii w wyszukiwarce krok po kroku – dlatego nie będę tutaj tego omawiać. Najpierw każe Ci wybrać rodzaj kampanii i podstawowe ustawienia. Kolejny etap to utworzenie grupy reklam, reklamy i przypisanie słów kluczowych, na które mają się wywoływać reklamy.

Słowa kluczowe wymagają odpowiednich dopasowań. O dopasowaniach słów kluczowych pisałam już na blogu w artykule: Słowa kluczowe w kampaniach Google AdWords – dopasowanie, testowanie, przydatne narzędzia.

Po przejściu przez ten proces Twoja kampania może się już wyświetlać użytkownikom.

W tym miejscu warto byłoby wspomnieć przede wszystkim o tworzeniu skutecznych reklam – to już jednak temat na kolejny wpis, który niedługo pojawi się na blogu.

Do przeczytania! 😉

 

Zajrzyj również do wpisów:

Share Button