Reklamy Google AdWords – jak je pisać?

Jak pisać reklamy Google AdWords, żeby dobrze konwertowały? Teoretycznie sprawa wydaje się banalnie prosta. Każdy miał przecież w szkole język polski. Rezultat takiego rozumowania to reklamy napisane w sposób banalny, nieprzemyślany i kompletnie niezachęcający dla użytkownika, albo wręcz wprowadzające go w błąd.

Nie przedłużając – jak pisać reklamy Google AdWords? Jak „złapać” odbiorcę?

Konkrety, konkrety i jeszcze raz konkrety

Lubisz okrągłe zdania? Zachwycają Cię wszystkie „ę” i „ą”? Niestety w reklamie Google AdWords nie ma na nie miejsca.

Liczba dozwolonych znaków w reklamie jest ściśle określona i system nie pozwoli Ci jej przekroczyć. Dlatego musisz pisać bardzo konkretnie. Nie lej wody. Nikogo nie obchodzi, że świadczysz profesjonalne usługi w niskiej cenie – bo co to właściwie znaczy?

Oczywiście nie da się zupełnie uniknąć ogólnych określeń. Ważne jednak, żeby wywoływały one w nas jakieś skojarzenia.

Co sądzicie na przykład o tej reklamie?

Można tu sporo poprawić, prawda? Z drugiej strony zawsze da się coś napisać lepiej, a reklamodawcy udało się tutaj przepchnąć dużo naprawdę ważnych informacji. Czego dowiadujemy się z tej reklamy Google AdWords?

  • w jakiej dzielnicy usytuowane są mieszkania,
  • jaki metraż mieszkań jest dostępny,
  • lokatorzy osiedla mają blisko do centrum miasta,
  • mieszkania posiadają balkon,
  • mieszkania mają funkcjonalny układ,
  • osiedle jest zielone (ogródki),
  • okolica jest najprawdopodobniej cicha i bezpieczna,
  • niedaleko osiedla znajduje się szkoła,
  • mieszkania są z rynku pierwotnego (od dewelopera),
  • mieszkania są do nabycia w atrakcyjnej (konkurencyjnej?) cenie – do tego określenia można się oczywiście przyczepić, funkcjonuje jednak jako zachęta i jest obudowane innymi informacjami.

Całkiem sporo prawda?

Weźmy inny przykład.

W pierwszej reklamie w samym nagłówku mamy dwa powtórzenia: Odwiedź Nas i Zapraszamy Do Naszego Salonu – to marnotrawstwo miejsca.

Dalszy opis skupia się tak naprawdę tylko na jednym: jesteśmy solidni, mamy tradycję, stawiamy na jakość.

Czy dowiadujemy się z tego czegoś konkretnego? Wiemy, że

  • meble są wykonane z drewna,
  • meble wykonuje polski producent,
  • możemy kupić meble do salonu, sypialni i jadalni,
  • znamy lokalizacje sklepu,
  • wiemy, w jakich godzinach sklep jest otwarty.

Gdy porównamy tekst do reklamy deweloperskiej widzimy, że tych punktów jest o wiele mniej. Co więcej dostajemy informacje na temat sklepu, ale nie bardzo wiemy, czemu mielibyśmy akurat jego ofertę wybrać.

W kolejnej reklamie salonu meblowego w Bydgoszczy na pierwszy rzut oka widać mały bałagan informacyjny.

Reklama mówi o dwóch promocjach, dość słabo je jednak rozgranicza między sobą i można się trochę pogubić (czy to tylko ja się czepiam?). Wymienia w typach mebli: meble ogólnie, akcesoria i dekoracje, meble do pokoju dziennego, do jadalni, sypialni, pokoju dziecinnego i przedpokoju. W rozszerzeniu mamy jednak wymienione tylko narożniki i sofy – czy ta firma specjalizuje się w takim razie w narożnikach i sofach? Nie wiadomo.

Kolejna rzecz to nagłówek. Widać tutaj, że reklamodawca bardzo stawia na swoją markę. Nie ma w tym nic złego, można było jednak przemycić w tym miejscu coś jeszcze.

Myślę, że wnioski z analizy tych trzech przykładów narzucają się same.

Pamiętaj o użytkowniku

Pamiętaj, ze reklamy tekstowe w wyszukiwarce wyświetlasz ludziom, którzy sami szukają danego artykułu lub usługi. Tacy odbiorcy porównują oferty, mają pewne rozeznanie i oczekiwania. Dlatego ważne jest podanie im jakiegoś szczegółu, który zwróci ich uwagę na Twoją ofertę, a nie konkurencji.

W reklamie powinny się zatem znaleźć takie informacje, jak:

  • promocje (warto wstawić licznik odmierzający czas do końca),
  • rabaty,
  • informacja o cenie,
  • rozszerzenia – linków do podstron, objaśnień, cen, lokalizacji, połączeń itp. (w zależności od profilu firmy).

Reklama musi bazować na tym, co faktycznie istotne, czymś co wyróżnia daną firmę spośród innych. Prowadzisz sklep meblowy i jako jedyny pomagasz w montażu mebli zupełnie za darmo? Napisz o tym w reklamie Google AdWords!

Oklepane metody czasami się sprawdzają

Nie zawsze warto się jednak wyróżniać na siłę. Nie rezygnuj z wezwań do działania i słów kluczowych w nagłówkach, dlatego że używa ich konkurencja.

Odbiorcy lubią widzieć w nagłówku reklamy frazę, którą wpisali w wyszukiwarkę. Dzięki temu mają poczucie, że reklama idealnie odpowiada na ich potrzeby.

Bardzo dobrze sprawdzają się wezwania do działania. Wiem, że widzisz je co najmniej kilka razy dziennie w najróżniejszych konfiguracjach i miejscach. One jednak naprawdę działają. Coś w naszym mózgu sprawia, że, nawet zdając sobie doskonale sprawę z ich funkcji, i tak na nie reagujemy.

Jeżeli chcesz się o tym przekonać, wykonaj prosty test. Porównaj ze sobą wyniki osiągane przez reklamę z i bez wezwania do działania.

Sprawdziłeś to już? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu!

Obietnice tylko z pokryciem

Nawet najdoskonalsza reklama Google AdWords nic Ci nie da (z wyjątkiem niepotrzebnych kosztów za kliki), jeżeli strona lądowania nie spełni Twoich obietnic.

Napisałeś w reklamie, że trwa promocja -50% na cały asortyment? Użytkownik powinien zobaczyć to w witrynie.

Informujesz odbiorcę, że sprzedajesz piękne czerwone szpilki na obcasie 8 cm? Przekieruj go dokładnie w to miejsce, gdzie będzie mógł je obejrzeć i kupić.

itd. itd. – mogłabym tutaj wymieniać w nieskończoność.

Przede wszystkim testuj

Z copywritingiem jest trochę jak z konkursami recytatorskimi (brałam w nich udział w liceum,więc mam porównanie) – zasady nie są jasno określone, dużo rzeczy trzeba robić na wyczucie, co więcej jednemu odbiorcy podoba się to a innemu coś zupełnie innego.

Najlepiej testować, testować i jeszcze raz testować.

Każdy, kto ustawia kampanie reklamowe wie, że użytkownicy potrafią zaskoczyć i coś, co się wydawało pewniakiem, wcale się nie sprawdza, a reklama zrobiona na kolanie doskonale konwertuje.

———————————————-

Zapomniałam o czymś? Macie własne przemyślenia na temat tego, jak powinno się pisać reklamy Google AdWords?

Dajcie znać pod wpisem i do napisania!

Share Button