Reklamy Google Ads – co to jest i jak działa

Słyszałeś już o Google Ads? Myślisz o uruchomieniu kampanii, ale nie wiesz dokładnie, jak działa ten system reklamowy?

Jeżeli tak – dobrze trafiłeś. Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest i jak działa Google Ads
  • jakie rodzaje kampanii w Google Ads wyróżniamy
  • dla kogo Google Ads to idealne rozwiązanie
  • od czego zależą koszty kampanii Google Ads

Zaczynajmy!

Co to jest i jak działa Google Ads

Google Ads to system reklam online stworzony przez Google. Najbardziej podstawowa funkcja Google Ads to wyświetlanie reklam w wyszukiwarce.

Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale widzisz reklamy Google Ads każdego dnia. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę na przykład frazę: „kuchenka gazowa cena”. Zobaczysz wtedy, że pierwsze wyniki wyszukiwania to tak naprawdę linki sponsorowane. Poznasz je po oznaczeniu „Reklama”.

 

 

Jak zapewne już się domyślasz miejsc reklamowych jest mało, liczba chętnych znacznie przerasta możliwości powierzchni reklamowej (coś jak parking przed galerią handlową, na którym każdy chce zaparkować). Dlatego Google pokazuje użytkownikom tylko zwycięskie reklamy. Jak je wybiera?

W ułamkach sekund przeprowadza każdorazowo szybką aukcję. Bierze pod uwagę przede wszystkim dwa najważniejsze czynniki – maksymalny koszt kliknięcia oraz Wynik Jakości. Maksymalny koszt kliknięcia to inaczej najwyższa stawka, jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie użytkownika w Twoją reklamę (Twoja ostateczna oferta podczas aukcji). Pamiętaj, że w kampaniach Google Ads w wyszukiwarce płacisz za kliknięcia odbiorców, nie za samo wyświetlenie reklamy.

Wynik Jakości to z kolei ocena, którą wystawia Google Twojej kampanii – inaczej oszacowanie jakości słów kluczowych, reklam i strony docelowej. Google dba o doświadczenia odbiorców, chce im pokazywać reklamy dopasowane do ich potrzeb, dlatego wspiera kampanie, które są lepsze jakościowo.

Zwycięzcy wyświetlają swoje reklamy odbiorcy. Odbiorca klika w wybraną przez siebie reklamę i przechodzi na stronę docelową reklamodawcy.

Jak wygląda kampania Google Ads

Żeby móc wyświetlać swoje reklamy w Google Ads, musisz najpierw założyć na nim konto, a następnie skonfigurować kampanie. Na koncie możesz ustawić ich dowolną liczbę. Każda z nich ma osobne ustawienia, jak lokalizacja i budżet – samodzielnie wybierasz, w jakim mieście/na jakim obszarze Twoje reklamy mają się wyświetlać użytkownikom oraz ile kampania może wydać w ciągu dnia.

Do kampanii przypisujesz grupy reklam, do grup reklam słowa kluczowe, na które chcesz wyświetlać swoje reklamy odbiorcom (np. kuchenka gazowa cena, kuchenka na gaz Bydgoszcz, kuchenka gazowa tanio) i reklamy, które mają się wywoływać na określone słowa kluczowe.

Struktura wygląda jak rozgałęziające się drzewko. Jeżeli chcesz poczytać o niej więcej, zobacz mój artykuł: Struktura kampanii Google Ads.

Dlaczego Google Ads jest tak skuteczne?

Przejdź jeszcze raz w myślach cały proces:

  1. użytkownik wpisuje słowo kluczowe w wyszukiwarkę
  2. jeżeli słowo kluczowe pasuje do Twojej kampanii, uruchamia przyporządkowaną do niego reklamę
  3. Google przeprowadza błyskawiczną aukcję wśród reklamodawców i wybiera zwycięzców
  4. Reklamy zwycięzców wyświetlają się odbiorcy w wyszukiwarce
  5. Odbiorca klika w wybraną reklamę (Google nalicza Ci koszt kliknięcia)
  6. Odbiorca zostaje przekierowany na stronę docelową reklamodawcy

Google Ads nie ma oczywiście wpływu na to, co dzieje się na stronie docelowej. Za pomocą skonfigurowanych konwersji na koncie może jedynie zliczyć, czy użytkownik po przekierowaniu wykonał jakieś wartościowe z punktu widzenia reklamodawcy działanie, np. coś kupił, pobrał pdf z katalogiem produktów, zadzwonił, wysłał formularz kontaktowy lub skorzystał z konfiguratora cen.

Wróćmy jednak jeszcze raz do pytania – dlaczego Google Ads jest skuteczne?

Reklamy Google Ads sprowadzają na Twoją stronę użytkowników, którzy sami aktywnie szukają oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Czy potrafisz sobie wyobrazić bardziej obiecującą grupę potencjalnych klientów?

Sprawa jest oczywiście nieco bardziej skomplikowana. Musisz tak ustawić kampanie, żeby kierować na stronę odpowiednich ludzi – po dopasowanych słowach kluczowych, gotowych do zakupu itp. Potencjał do wykorzystania jest jednak ogromny.

Jak ocenić skuteczność kampanii?

Jednym z najczęstszych błędów jest ocenianie kampanii po CTR-ach (współczynnik klikalności, pokazuje, na ile wybrane słowa kluczowe i reklamy są atrakcyjne dla użytkowników) i liczbie kliknięć.

Nawet bardzo wysokie CTR-y i ogromna liczba kliknięć nie muszą świadczyć, że sprowadzasz na stronę wartościowy ruch. Często jest wręcz przeciwnie i może się okazać, że przepalasz w ten sposób dużą cześć budżetu reklamowego.

Skuteczność kampanii oceniamy po konwersjach i mikrokonwersjach – czyli ilości wartościowych zdarzeń wykonanych przez użytkowników, którzy zostali przekierowani na stronę z reklam.

Oczywiście najlepszą opcją jest zawsze wyliczenie zwrotu z inwestycji. Gdy konwersja polega na kupieniu czegoś ze strony nie ma z tym żadnego problemu. Niestety w wielu przypadkach nie jest to takie proste. Konwersje na stronie to bardzo często tylko poszczególne etapy ścieżki zakupowej, jak rozmowa telefoniczna, wysłanie formularza kontaktowego, pobranie pdfa itp. Sprzedaż jest zaś domykana bezpośrednio.

W takich przypadkach firma musi mocno obserwować swoje wyniki i współpracować z osobą konfigurującą kampanie.

Kto powinien korzystać z Google Ads

Google Ads sprawdza się doskonale w branżach, które odpowiadają na nagłą potrzebę klienta, np. zepsuł mu się kran i szuka hydraulika w swoim mieście, albo potrzebuje konkretnego modelu drzwi i szuka firmy w okolicy domu, która może mu je szybko dostarczyć i zamontować.

Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku fraz ogólnych, jak „sukienka na wesele”, „łóżeczko dla dziecka” itp. Dlaczego? Ponieważ na takie frazy jest zwykle olbrzymia konkurencja. Co więcej większość użytkowników, którzy wpisują coś takiego w wyszukiwarkę, nie wie jeszcze, czego dokładnie chce. Są dopiero na początku poszukiwań. Z dużym prawdopodobieństwem wejdą na Twoją stronę, a potem przejdą do konkurencji.

Ogólne frazy są najczęściej drogie i przez to oblegane przez największe i najbardziej rozpoznawalne marki, które mogą sobie na takie koszty pozwolić. Mniejsze firmy muszą pokombinować z ustawieniami kampanii, doborem i dopasowaniem słów kluczowych.

Inne rodzaje kampanii

Kampanie Google Ads w wyszukiwarce to nie wszystko co system może Ci zaproponować. Wyróżniamy jeszcze kampanie w sieci reklamowej, Zakupy Google oraz kampanie video. Użytkownicy zobaczą je między innymi przeglądając strony w internecie, otwierając pocztę gmail, oglądając filmiki na YouTube, czy korzystając z aplikacji.

Opcji jest dużo. 

 

 

W sieci reklamowej możesz pokazywać reklamy tekstowe, elastyczne, graficzne i video użytkownikom, którzy oglądają strony o określonej tematyce (po słowach kluczowych, tematach a nawet miejscach docelowych), o podanej płci, wieku i statusie rodzinnym (ma dzieci, nie ma dzieci). W Polsce niestety nie jest jeszcze możliwe kierowanie po dochodzie gospodarstwa domowego.

Na dodatek jesteś w stanie targetować reklamy po zwyczajach i zachowaniach użytkowników (np. majsterkowicze, miłośnicy wystroju wnętrz), po tym czego szukają i co planują (np. przeprowadzkę), czy na odbiorców, którzy już weszli w interakcje z Twoją stroną, kanałem na YouTube (np. obejrzeli konkretny filmik lub weszli na wybraną podstronę). Ostatnia opcja daje ogromne możliwości remarketingowe.

Zakupy Google to kampanie w wyszukiwarce. Użytkownicy nie widzą jednak reklam tekstowych, a reklamy produktowe – ze zdjęciem, nazwą produktu i firmy oraz ceną.

 

 

Podanie tych wszystkich informacji zmniejsza prawdopodobieństwo przypadkowych kliknięć w reklamę.

Reklamy są tworzone na podstawie specjalnego katalogu produktów, który trzeba wgrać do Google Merchant Center.

Kampanie produktowe są dedykowane sklepom internetowym. Nie trzeba w nich ustawiać osobno słów kluczowych, na które mają się wywoływać reklamy. Wszystko dzieje się z automatu na podstawie wgranego pliku. To ogromne ułatwienie przy takich ilościach produktów.

Kampanie wideo to opcja dla tych, którzy chcą wykorzystać w swoich działaniach potencjał YouTube. Reklamy z tej kampanii dotrą zarówno do użytkowników oglądających filmiki na YouTube, jak i tych buszujących w sieci reklamowej – wszystko zależy od wybranych przez Ciebie ustawień, celu kampanii, a także formatu reklamy.

 

 

Format reklamy decyduje, czy video wyświetli się przed filmikiem na YouTube, w jego trakcie, w sieci reklamowej, witrynach partnerów itp. Po więcej informacji na ten temat odsyłam na ten moment do Pomocy Google Ads.

Warto wspomnieć o jeszcze uniwersalnych kampaniach promujących aplikacje. Jak łatwo domyślić się z nazwy, cel kampanii to zwiększenie liczby pobrań i instalacji aplikacji. Aplikacje są promowane w wyszukiwarce, sieci reklamowej, Google Play i na YouTube.

Ustawianie reklam w uniwersalnych kampaniach promujących aplikacje jest dość zautomatyzowane – Google tworzy je sam w oparciu o Twoje propozycje tekstu, przesłane materiały oraz informacje dostępne na stronie.

 

 

Ile kosztuje kampania Google Ads

Ile kosztuje kampania Google Ads? – to chyba jedno z najczęściej zadawanych mi pytań. Niestety odpowiedź nie jest prosta. Koszty kampanii zależą od całego szeregu rzeczy, jak:

  • branża (konkurencja),
  • optymalizacja strony docelowej,
  • ustawienia samej kampanii,
  • lokalizacja,
  • harmonogram wyświetlania reklam,
  • cel kampanii,
  • czas trwania kampanii,
  • czas potrzebny na testy,
  • średnia pozycja reklamy w wyszukiwarce,
  • liczba uruchomionych na koncie kampanii.

Dokładną analizę tych punktów znajdziesz w moim wpisie: Ile kosztuje kampania Google Ads.

Kampanie Google Ads nie należą do najtańszych form reklamy i dużo firm może nie być na nie zwyczajnie stać. W wielu przypadkach, nawet przy niewielkim budżecie, wystarczy jednak skupić się na najważniejszych rzeczach, ograniczyć terytorialny zasięg kampanii, wybrać słowa kluczowe, na które jest mała konkurencja i mocno zoptymalizować kampanie, żeby zaczęła przynosić dobre wyniki.

Wszystko zależy od konkretnego przykładu i ciężko tutaj generalizować.

—————————-

Wiesz już co to takiego kampanie Google Ads, jakie wyróżniamy podstawowe rodzaje kampanii, jak działają, kto w szczególności powinien się nimi zainteresować, a także po czym oceniać ich skuteczność i od czego zależą koszty kampanii.

To oczywiście nie wyczerpuje tematu, dlatego polecam Ci również inne artykuły na moim blogu:

Jeżeli masz pytania – daj znać w komentarzu albo przejdź do zakładki kontakt i łap mnie bezpośrednio 🙂

Share Button