Reklama Google AdWords nie działa – dlaczego?

Reklamy w Twojej kampanii Google AdWords nie działają, a Ty nie wiesz, dlaczego? Powodów takiego stanu rzeczy może być bardzo dużo – wszystko zależy od ustawień Twojego konta i okoliczności, w których Twoja reklama przestała (lub w ogóle nie zaczęła) się wyświetlać.

W artykule omówię najpopularniejsze przyczyny.

  1. Nieskonfigurowana karta Rozliczenia i płatności

Niestety system nie przepuści Twoich reklam dopóki nie uzupełnisz karty Rozliczenia i płatności. W tym celu musisz kliknąć ikonkę klucza (jeżeli korzystasz ze starego wyglądu to w koło zębate) w prawym górnym rogu i przejść do odpowiedniej karty.

Tam wypełniasz wszystkie potrzebne dane rozliczeniowe, wybierasz metodę płatności i zgodnie z nią zasilasz konto.

Przy płatnościach ręcznych musisz się liczyć z tym, że cały proces potrwa nieco dłużej i będziesz musiał poczekać, aż środki się zaksięgują.

Po skonfigurowaniu profilu płatności i zasileniu konta, Twoja reklama powinna zacząć się bez problemu wyświetlać.

2. Odrzucenie karty płatniczej

Jeżeli przy konfiguracji karty Rozliczenia i płatności podpiąłeś do konta kartę płatniczą, może się okazać, że system ją odrzuci. Taka sytuacja dotyczy nie tylko samych początków funkcjonowania Twojego konta. Problemy z kartą mogą wystąpić w dowolnym momencie.

Niestety sprawia to, że Twoje reklamy przestają się wyświetlać użytkownikom. Aby pozbyć się problemu, musisz wejść na konto i zaktualizować informacje rozliczeniowe – najczęściej polega to jedynie na usunięciu błędu, który nie pozwala na pobranie środków z konta.

Z obu podpunktów wynika prosty wniosek – jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, najprawdopodobniej chodzi o pieniądze 😉

via GIPHY

3. Reklama jest w trakcie sprawdzania

Reklama się nie wyświetla, ponieważ AdWords jeszcze nie zdążyło jej sprawdzić. Musisz dać systemowi chwilę na weryfikację, czy reklama spełnia wszystkie wymagane wytyczne i nie łamie reguł ustalonych przez Google AdWords.

AdWords ocenia, czy reklama jest sensowna i zrozumiała dla użytkowników, jej styl i pisownia nie zawierają błędów, czy w reklamie nie pojawiają się niedozwolone znaki interpunkcyjne lub symbole, zbędne, przesadne powtórzenia, zbyt wiele wielkich liter, niepotrzebnych spacji albo numer telefonu w tekście.

Wszystkie wyznaczniki zostały dokładnie opisane tutaj>>

4. Wyczerpany budżet dzienny

Reklama może się zatrzymać, ponieważ wyczerpałeś już swój budżet dzienny. Jeżeli Twoja kampania regularnie wyczerpuje dzienny budżet, Twoja reklama nie będzie wyświetlana we wszystkich porach dnia.

Aby to zmienić, musisz zwiększyć środki na kampanie Google AdWords.

5. Zbyt niska stawka za pierwszą stronę

Może się okazać, że Twoja reklama nie wyświetla się w wyszukiwarce, ponieważ ustaliłeś zbyt niskie stawki za słowa kluczowe, które mają ją wywoływać. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku fraz, na które jest bardzo duża konkurencja.

Wiadomość o tym pojawi się przy konkretnych słowach kluczowych w zakładce Słowa kluczowe. Aby rozwiązać problem wystarczy podnieść stawkę do kwoty wymaganej przez Google AdWords (lub poprawić Wynik jakości, żeby obniżyć koszty kampanii).

6. Zbyt niski Wynik jakości

Wynik jakości to w uproszczeniu ocena, którą dostajemy od Google AdWords za jakość i spójność naszych reklam, słów kluczowych oraz strony docelowej.

Uzyskany przez nas Wynik jakości dla konkretnego słowa kluczowego możemy sprawdzić w zakładce Słowa kluczowe w kolumnie Stan.

Zbyt niski Wynik jakości sprawia, że nasza reklama uzyskuje mało wyświetleń. Najlepszy sposób na poprawę to uspójnienie słów kluczowych, reklam i strony docelowej (przede wszystkim przez doszlifowanie tekstów reklam i treści w witrynie).

W niektórych przypadkach warto rozważyć wyłączenie słowa kluczowego, które stawia problemy. Nie róbmy tego jednak zbyt pochopie. Czasem frazy z niskim Wynikiem jakości, pomimo niewielkiej liczby wyświetleń przynoszą wartościowe konwersje.

7. Odrzucona reklama

Reklama nie będzie się wyświetlać, jeżeli została odrzucona przez system. Google AdWords nie zaakceptuje reklamy, gdy będzie naruszała jego zasady redakcyjne (wspominałam o nich już w punkcie 3), a także jeżeli wykorzystuje zastrzeżony znak towarowy. 

W przypadku zasad wystarczy edytować reklamę, usuwając błędy. O wiele gorzej sytuacja wygląda przy zastrzeżonym znaku towarowym.

Tutaj musimy skontaktować się z pomocą Google AdWords i poprosić o informację, kto może udzielić nam pozwolenia na korzystanie ze znaku towarowego w reklamach. Konsultant poda nam maila do odpowiedniej osoby oraz prześle link do formularza kontaktowego, który ta osoba musi wypełnić i przesłać samodzielnie do AdWords.

Po około dwóch dniach od odesłania formularza powinniśmy móc uruchomić reklamy. Pamiętaj jednak, że reklamy nie zaczną wyświetlać się z automatu. Musisz wprowadzić w nich jakąś zmianę, napisać nowe lub przesłać ponownie do sprawdzenia.

8. Zbyt niszowe słowo kluczowe

Zdarza się, że słowa kluczowe, które wybrałeś są tak niszowe, że zwyczajnie nie wywołują ruchu.

W takiej sytuacji zastanów się, czy nie możesz ich jakoś rozszerzyć – może przez inne, mniej ścisłe dopasowanie słów kluczowych? albo wyświetlanie się na większym terenie?

Wszystko zależy oczywiście od konkretnego przypadku i nie ma sensu poszerzać czegoś na siłę. Zdarza się jednak, że reklamodawcy zbyt chętnie korzystają przy słowach kluczowych z dopasowania ścisłego. Nie przeprowadzają najpierw testu, nie weryfikują swojej wiedzy na temat wyszukań odbiorców w karcie Wyszukiwane hasła. To z kolei prowadzi do zbytniego zawężenia ruchu.

9. Reklamy działają, tylko Ty ich nie widzisz

Jesteś jedną z tych osób, która nie ufa danym w panelu i musi wszystko zobaczyć na własne oczy? Od kilku dni wpisujesz słowa kluczowe w wyszukiwarkę i sprawdzasz, czy reklama wyświetli się za każdym razem?

via GIPHY

Przede wszystkim – nie rób tego. Jeżeli chcesz zobaczyć swoje reklamy skorzystaj z karty Diagnostyka i podgląd reklam. Wyświetlając reklamy bez klikania w nie, psujesz statystyki kampanii.

Reklama może Ci się nie wyświetlać również z przynajmniej kilku powodów:

  • system specjalnie nie pokazuje Ci reklamy,
  • szukasz reklam w godzinach, których nie obejmuje harmonogram,
  • szukasz reklam po wyczerpaniu dziennego budżetu,
  • sprawdzasz reklamę na urządzeniu wykluczonym w kampanii,
  • znajdujesz się w innej lokalizacji niż osoby, którym wyświetla się reklama,
  • wpisujesz słowo kluczowe, na które reklama się nie wyświetla.

Zacznijmy od początku.

Jeżeli zbyt często wyświetlasz reklamę, ale w nią nie klikasz, system rozpoznaje Twoje IP i przestaje Ci wyświetlać reklamę, ponieważ uznaje, że nie jest dla Ciebie interesująca.

Rozwiązanie – przestań z uporem maniaka wyświetlać swoje reklamy. Korzystaj z Diagnostyki i poglądu reklam.

Kolejny problem to wyświetlanie reklamy w godzinach, w których ona zwyczajnie nie może się już pokazać, bo 1) włączyłeś w kampanii harmonogram, który nie uwzględnia tych godzin 2) wyczerpałeś już budżet dzienny i kampania będzie nieżywa do końca dnia.

Rozwiązanie – sprawdzaj reklamy tylko w tych godzinach, w których realnie mogą się wyświetlać.

Nic dziwnego również, jeżeli nie widzisz reklamy na urządzeniu, które wykluczyłeś z kampanii, zmniejszając przykładowo stawki do -100%.

Ani jeżeli próbujesz wyświetlić, będąc w Warszawie, reklamę kierowaną na Kraków.

Reklama nie pokaże Ci się także, gdy wpisujesz w wyszukiwarkę słowa kluczowe nieuwzględnione w kampanii – zwłaszcza jeżeli stosujesz bardziej ścisłe dopasowania, wykluczające większość przypadkowych zapytań.

Rozwiązanie – korzystaj z danych zgromadzonych w panelu i jeżeli widzisz, że reklama się wyświetla, uwierz w to 🙂

————————————-

Mam nadzieję, że artykuł pomoże Ci zidentyfikować źródło Twoich problemów z niedziałającymi reklamami.

Dzięki za uwagę i do napisania wkrótce 🙂

Share Button