Konkurencja reklamuje się na nazwę mojej firmy

Wpisałeś nazwę swojej firmy w wyszukiwarkę i wyskoczyła Ci reklama konkurencji? Jesteś zły, że ktoś usiłuje przechwycić Twoich potencjalnych klientów?

Już któryś raz spotykam się na Facebooku z postami na ten temat. Ich treść świadczy zazwyczaj o niewiedzy, jak funkcjonują reklamy Google Ads w wyszukiwarce i zbyt pochopnemu wyciąganiu wniosków na niekorzyść konkurencji.

Tymczasem konkurencja może reklamować się na nazwę Twojej firmy… nie wiedząc o tym.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kiedy konkurencja świadomie reklamuje się na Twój brand
  • w jakich sytuacjach konkurencja może nie wiedzieć, że wyświetla reklamę na nazwę Twojej firmy
  • co zrobić, w obu powyższych przypadkach

Konkurencja świadomie reklamuje się na nazwę Twojej firmy

Zastanawiasz się, jak to możliwe, że konkurencja wyświetla reklamy odbiorcom, którzy szukają Twojej firmy w wyszukiwarce? Bardzo prosto! Wystarczy, że użyją nazwy Twojej firmy jako słowo kluczowe w kampanii Google Ads.

Co na to  samo Google Ads? Mówiąc kolokwialnie, ma to w nosie, dopóki nazwa Twojej firmy nie pojawi się w tekście reklamy konkurencji. Jeżeli inna firma używa Twoich haseł brandowych jako słowa kluczowe, ale nie stosuje ich bezpośrednio w reklamach – Google Ads to nie interesuje. 

 

Źródło: Pomoc Google Ads

 

Jak to wygląda od strony prawnej? W Polsce były już przecież procesy sądowe w takich sprawach.

Zgadza się — najbardziej znanym pozwem jest ten, w którym Sąd zabronił Walutomatowi używania słów kluczowych „Cinkciarz”. Była też podobna sprawa zakazująca stosowania słowa „Melex” (Sąd Okręgowy w Warszawie,XXII GWzt 27/12). Podstawą roszczeń najczęściej są przepisy z zakresu nieuczciwej konkurencji, choć — jeśli zostało dokonane wcześniej zastrzeżenie — w grę mogą wchodzić również te z zakresu znaków towarowychkomentuje Tomasz Palak z bloga www.tomaszpalak.pl, radca prawny w Grupie Profit Plus.

Konkurencja nieświadomie reklamuje się na nazwę Twojej firmy

Nie składaj jednak od razu pozwu sądowego. Istnieje jeszcze inna możliwość – Twoja konkurencja może to robić zupełnie nieświadomie – tak, dobrze przeczytałeś!

Reklamy Google Ads opierają się słowach kluczowych, a te mogą mieć różne dopasowania. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przejdź do artykułu: Słowa kluczowe w kampaniach Google AdWords – dopasowanie, testowanie, przydatne narzędzia.

W zależności od użytego dopasowania słowa kluczowe w Google Ads zbierają szerszy lub węższy ruch (mniej bądź bardziej ściśle związany z konkretnym zapytaniem konkretnego użytkownika). Gdy dopasowania są luźniejsze (dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego), reklamy mogą się wyświetlić na zasadzie nawet bardzo luźnego skojarzenia algorytmu z frazą użytą w kampanii.

W ten sposób dochodzi do wyświetleń często przypadkowych, w tym na słowa kluczowe związane z nazwami innych firm.

Spójrz na przykład poniżej:

 

Przykład zapożyczony z dyskusji na Facebooku.

 

Chyba nikt nie wierzy, że burgerownia chce się wyświetlać na frazę związaną z seo. To przypadek, reklama jednak w takim kontekście pokazała się w wyszukiwarce. To chyba najlepiej oddaje niejednoznaczność całej sytuacji.

Co zrobić, gdy konkurencja reklamuje się na nazwę Twojej firmy

Przede wszystkim konkurencja nie dinozaur – nie rzucaj w nią od razu kamieniem ;). Najlepiej zrób screena, napisz do firmy i zapytaj, czy mogą wyjaśnić, z czego wynika zaistniała sytuacja. Wystarczy, że spojrzą w raport Wyszukiwanych haseł i sprawdzą, które słowo kluczowe spowodowało wyświetlenie reklamy.

Poproś, żeby dodali nazwę Twojej firmy w wykluczeniach – to zapobiegnie podobnym sytuacjom w przyszłości. Jeżeli reklamowali się na Twój brand nieświadomie, na pewno nie będzie z tym problemu.

Wyświetlanie reklam konkurencji na nazwę Twojej firmy to również dobry argument, żeby samemu zacząć reklamować się w Google Ads na własne hasła brandowe. Jak widać, wyniki organiczne nie zawsze wystarczą do przejęcia całego możliwego ruchu.

Pamiętaj przy tym wszystkim, że czym innym jest używanie nazwy Twojej firmy przez konkurencję jako słowo kluczowe a czym innym w tekstach reklam.

Aby zabezpieczyć niewyświetlanie swojej nazwy w reklamach konkurencji, powinieneś zadbać o ograniczenie korzystania z Twojego znaku towarowego. Dzięki temu każde przedsiębiorstwo, które będzie chciało użyć nazwy Twojej firmy w reklamie, będzie musiało najpierw poprosić Cię o zgodę przez specjalny formularz. Po więcej informacji na ten temat odsyłam Cię do Pomocy Google Ads.

Pozycjonowanie na nazwę innej firmy

Czy podobne sytuacje zdarzają się również przy pozycjonowaniu stron? Czy firmy mogą próbować pozycjonować się na nazwy konkurencji?

Przyznam, że bardzo mnie to zainteresowało, dlatego przy okazji pisania tego artykułu zadałam powyższe pytania Szymonowi Słowikowi – specjaliście SEO i blogerowi dzielącemu się wiedzą m.in. na www.szymonslowik.pl oraz www.takaoto.pro.

Szymon powiedział mi: Teoretycznie można pozycjonować swoją stronę na frazy związane z konkurencją. Przez masowe linkowanie z wybranym anchorem można próbować wpychać swoją stronę wysoko na czyjś brand, ale nie spotkałem się z czymś takim na większą skalę. To zwyczajnie nieopłacalne.

Nieuczciwa konkurencja przy pozycjonowaniu przejawia się najczęściej w próbach depozycjonowania, czyli napuszczanie spamowych linków do stron konkurencji. Zdarzają się też praktyki związane z pozycjonowaniem wysoko negatywnych opinii na temat wybranych marek. Poprzez dodanie niepochlebnych komentarzy w serwisach o wysokiej widoczności (niektóre fora dyskusyjne, platformy typu GoldenLine, Gowork), a czasem także ich podlinkowanie celem podbicia pozycji, można dotrzeć do pierwszej strony wyników wyszukiwania na frazę brandową.

Oczywiście są to działania nie tylko nieetyczne, ale także, z tego, co wiem, niezgodne z prawem – podlegające pod paragrafy związane z nieuczciwą konkurencją. Problemem w tego typu przypadkach jest zazwyczaj trudność w zidentyfikowaniu autora, a także brak biegłych w polskich sądach, przez co wszelkie tego typu sprawy ciągną się niezwykle długo i nie zawsze opierają się na meritum.

———————————

Wierzę, że udało mi się wyjaśnić złożoność zjawiska. Jeżeli masz jeszcze jakieś pytania, zadaj je w komentarzu. Jeżeli uważasz artykuł za ciekawy i pożyteczny – udostępnij go dalej.

Do ponownego napisania!

Myślę, że te teksty również mogą Cię zainteresować:

Share Button