Jaki współczynnik konwersji w kampaniach Google Ads jest dobry?

Prowadzisz lub zlecasz prowadzenie kampanii Google Ads i masz problem z oceną wyników? Chciałbyś wiedzieć, czy liczba konwersji, którą zdobywa Twoja firma jest zadowalająca?

Nie Ty jeden zadajesz sobie to pytanie.

Prawidłowa interpretacja danych jest trudna, trzeba wiedzieć, na co patrzeć i pogodzić się z tym, że niektóre rzeczy jesteśmy w stanie odczytać tylko w przybliżeniu.

Spróbujmy jednak odpowiedzieć na to pytanie – jaki współczynnik konwersji w kampaniach Google Ads jest zatem dobry?

Współczynnik konwersji, co to jest?

Wypadałoby zacząć od wyjaśnienia pojęcia współczynnika konwersji – co to takiego?

Współczynnik konwersji uzyskujemy (w uproszczeniu) przez podzielenie liczby konwersji przez liczbę wszystkich interakcji (najczęściej kliknięć) w reklamę. Dzięki temu widzimy, ile procentowo osób ze wszystkich, którzy wykazali zainteresowanie naszymi reklamami, ostatecznie dokonało konwersji.

Przykład: jeżeli 6 osób na sto, które kliknęło w reklamę, kupiło coś w naszym sklepie, współczynnik konwersji wynosi 6%.

Różne branże, różny współczynnik konwersji

Warto na samym początku zaznaczyć, że nie ma jednego odpowiedniego współczynnika konwersji dla wszystkich branż (to byłoby zbyt proste).

 

via GIPHY

Bardzo niski współczynnik konwersji dla jednej branży dla innej może być wręcz nieosiągalnie wysoki. Compass przeanalizował wyniki z 10 tys. sklepów internetowych i wydzielił osobne współczynniki dla takich produktów, jak jedzenie, zdrowie i uroda, zabawki i gry, biżuteria i akcesoria, dom i ogród, ubrania i moda, sport i rekreacja, elektronika, meble.

Dane kształtują się następująco:

   

Źródło: www.blog.compass.co

 

Jak widać najwyższe wyniki według kategorii wahają się od ponad 7% do 1%, te średnie od około  3,5% do poniżej 1% (zobacz cały raport).

Pierwsze miejsce zajmują bezdyskusyjnie branże związane z jedzeniem, ostatnie meble, w środku stawki uplasowały się rzeczy z kategorii dom i ogród.

Patrząc na tabelkę, warto jednak pamiętać, że nie są to uśrednione dane jedynie z kampanii Google Ads, ale również innych działań i źródeł ruchu, jak wejścia bezpośrednie, email marketing, ruch organiczny z wyszukiwarki, Facebooka, innych kont social media czy odesłania.

Wyniki z samych kampanii Google Ads zamykają się według raportu w 3,05% w topie do średnio 1,42%.

 

Źródło: www.blog.compass.co

 

Compass przygotował również zestawienie średniego współczynnika konwersji dla poszczególnych, wymienionych już wcześniej kategorii:

 

Źródło: www.blog.compass.co

 

Tutaj widzimy z kolei, że uśredniony współczynnik konwersji w Google Ads waha się od około 2,5 % do około 0,5%.

Co właściwie z tego wynika? Czy możesz wierzyć tym danym i kierować się nimi?

Jaki współczynnik konwersji w Google Ads jest dobry?

Musisz pamiętać o kilku sprawach, dane:

  1. pochodzą z 2017 roku
  2. to wyniki ze sklepów internetowych
  3. to uśrednione wyniki z 10 tys. wybranych firm

Traktuj je jako podpowiedź, nie są jednak prawdą objawioną i Twoje wyniki mogą się od nich sporo różnić.

Możesz poszukać też innych raportów, tutaj przykładowo wykres współczynnika konwersji z ruchu mobile z danymi z 2018 roku opublikowany na stronie Smart Insights:

 

Źródło: www.smartinsights.com

 

Więcej danych niekoniecznie pomoże nam jednak odpowiedzieć na postawione w artykule pytanie. Tym bardziej, że widzimy, że poszczególne statystyki potrafią się z znacznie różnić..

Kiedy możemy zatem mówić o dobrym współczynniku konwersji w kampaniach Google Ads? Moim zdaniem (w dużym uproszczeniu!) przy przedziale od 2-5% w zależności od branży, w której działasz i celu kampanii (nie bierzemy tutaj pod uwagę tylko sklepów internetowych a co za tym idzie – samych transakcji).

Wszystko zależy

Współczynnik konwersji w kampaniach Google Ads zależy jednak nie tylko od Twojej branży. Składa się na niego cała masa innych czynników, jak targetowanie, rodzaj kampanii, rodzaj urządzenia, wybrana lokalizacja, strategia ustawiania stawek itp.

 

via GIPHY

Nie zapominaj też, że wiele branż wykazuje się sezonowością i współczynnik konwersji zmienia się w zależności od miesiąca.

 

 

 

Współczynnik konwersji na poziomie 15-23%? Jak najbardziej da się zrobić!

 

Do tego dochodzi odpowiednie liczenie. W przypadku restauracji, która przyjmuje zamówienia zarówno przez stronę jaki telefon, powinieneś liczyć jako konwersje transakcje z witryny jak i połączenia telefoniczne ze strony, bezpośrednio z reklamy i kliknięcia przycisku „Zadzwoń” z witryny mobilnej.

W przypadku połączeń z telefonu możesz mieć problemy z oszacowaniem zwrotu z inwestycji, ponieważ nie zobaczysz w panelu wartości zamówienia.

Zwrot z inwestycji i współczynnik konwersji

Nawiązuję do zwrotu z inwestycji nie przez przypadek. Współczynnik konwersji nie jest wskaźnikiem, na którym powinieneś opierać swoje decyzje biznesowe. Najważniejszy jest zawsze zwrot z inwestycji.

To ROAS powie Ci, czy kampania Google Ads jest opłacalna. Sam współczynnik konwersji potrafi być mylący. Po co Ci przykładowo kampania, która ma dużo konwersji, ale są one nieproporcjonalnie drogie w stosunku do zysków?

Dwie dane idą ze sobą w parze – nigdy o tym nie zapominaj.

Współczynnik konwersji nie zależy tylko od kampanii

Dwa podobne sklepy mogą mieć zupełne różne współczynniki konwersji i nie ma w tym nic dziwnego. Dlaczego? Bo mogą być podobne tylko na pierwszy rzut oka.

W rezultacie mogą mieć różny asortyment, ceny i inaczej zaprojektowaną stronę internetową.

W tym momencie warto zerknąć, co najczęściej zniechęca użytkowników na ostatniej prostej do zakupu:

 

Źródło: www.smartinsights.com

 

Jak sobie pomóc?

Przede wszystkim warto zadbać o optymalizację kampanii. Zastanowić się, kto jest Twoim odbiorcą, jak może szukać firmy takiej jak Twoja i jak sam możesz do niego dotrzeć.

Mam tu na myśli słowa kluczowe, wybrane lokalizację, strukturę kampanii, targetowanie poza wyszukiwarką oraz optymalizację samej strony docelowej.

Nie zapominaj również o ustawieniach podstawowych, jak strategie ustalania stawek. W sklepach internetowych używaj ROAS (transakcje), w usługach korzystaj z CPA (określ, ile jest dla Ciebie warte pozyskanie formularza czy kontakt telefoniczny), a przy mniejszych rozsianych celach stosuj Maksymalizuj konwersje (ściągnięcie katalogu, zapis na newsletter, skorzystanie z konfiguratora itp. – pilnuj, żeby konwersje nie okazały się zbyt drogie).

Testuj, ale wprowadzaj zmiany stopniowo, daj systemowi czas do nauki.

—————————

Jaki współczynnik konwersji w kampaniach Google Ads jest zatem dobry? W dużym uproszczeniu możemy mówić o 2-5%, ale dane te są bardzo uogólnione.

Oceniając współczynnik konwersji u siebie, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, najważniejsze z nich to branża i związana z nią konkurencja, lokalizacja, budżet, strona docelowa i zamieszczona na niej oferta oraz targetowanie (słowa kluczowe, wygląd i umiejscowienie reklam, struktura, ustawiania itp.).

Nigdy nie oceniaj współczynnika konwersji w oderwaniu od zwrotu z inwestycji. Jeżeli Twój współczynnik konwersji w kampaniach Google Ads przekracza 2% a ROAS jest zadowalający, możesz przyjąć, że kampania  dobrze działa.

Nie oznacza to jednak, że powinieneś spocząć na laurach. Zarówno współczynnik konwersji jak i ROAS można podnieść i powinieneś stale nad tym pracować. Masz współczynnik konwersji na poziomie 3,5%? Zawalcz o 4,5%!

Powodzenia!

 

Masz jeszcze chwilę? Powinieneś zerknąć również na te artykuły:

Share Button