Jaki budżet trzeba przeznaczyć na kampanie Google Ads?

Słyszałeś, że Google Ads to świetne narzędzie reklamowe, w które powinieneś koniecznie zainwestować? Nadal jednak się wahasz?

Chcesz wiedzieć, jaki budżet reklamowy powinieneś na to przeznaczyć? Nie wiesz, czy możesz sobie pozwolić na taką formę promocji?

Nie martw się – nie Ty jeden zadajesz sobie takie pytania. Z myślą o takich osobach powstał ten artykuł. Dowiesz się z niego:

  • na co powinien być przygotowany przedsiębiorca, który dopiero rusza z kampanią
  • jak zaplanować budżet reklamowy na kampanie Google Ads
  • od czego zależy wysokość potrzebnego budżetu na kampanie Google Ads
  • co zrobić, gdy Twój budżet reklamowy na kampanie Google Ads jest mały

Czytaj dalej!

Prognozy ruchu w kampaniach Google Ads

Pewne pojęcie o wysokości potrzebnego budżetu mogą Ci dać plannery ruchu dostępne w panelu Google Ads – przede wszystkim planner budżetu i planner słów kluczowych.

Na podstawie zebranych danych historycznych i ustawień kampanii na koncie planner budżetu pomaga dopasować najbardziej optymalny budżet do założonego przez Ciebie celu, np. określonej liczby konwersji w danym czasie.

 

 

Niestety nie wszystkie kampanie mogą zostać przeanalizowane w plannerze budżetu. Planner nie obsługuje każdej strategii ustalania stawek, aby zadziałać potrzebuje też sporej liczby danych.

Planner słów kluczowych z kolei na podstawie danych historycznych przewiduje ruch, jaki mogą uzyskać wybrane przez Ciebie do kampanii słowa kluczowe. Szacuje stawki za kliknięcie, natężenie konkurencji itp.

 

Czy plannerom w panelu Google Ads można ufać?

Wszystko brzmi pięknie, prawda? Niestety plannery trzeba traktować z lekkim przymrużeniem oka, ponieważ ich prognozy potrafią być niedokładne.

Pamiętaj, że plannery opierają się na danych historycznych, nie przewidują przyszłości lecz szacują ją na podstawie dotychczasowego ruchu.

Dlatego dość często się mylą. Użytkownicy i ich zachowania są niestety zbyt nieprzewidywalni.

via GIPHY

Na dodatek jesteś w stanie przepuścić przez plannery tylko niektóre rodzaje kampanii.

Narzędzia są jednak cały czas udoskonalane i w niedalekiej przyszłości będzie można polegać na nich bardziej bezkrytycznie.

Okres testowy w kampaniach Google Ads

Co w takim razie robić? Jak zyskać jakąkolwiek pewność, ile potrzebujesz pieniędzy na kampanie?

Jest na to prosty sposób – TESTY. Musisz zdawać sobie sprawę, że każda startująca kampania musi przejść najpierw fazę testów.

Osoba, która zna się na ustawianiu kampanii Google Ads może te fazę skrócić, ponieważ będzie potrafiła z większym prawdopodobieństwem wybrać najlepsze rozwiązania. Nie da się jednak testów zupełnie pominąć.

Dlatego zawsze uśmiecham się, gdy widzę w internecie oferty firm, które chcą, żeby ktoś ustawił im jednorazowo kampanie Google Ads. Oferta tego typu świadczy o zupełnym nierozumieniu narzędzia.

Kampanii Google Ads nie da się raz ustawić i o niej zapomnieć. To system bardzo dynamiczny, który trzeba na bieżąco monitorować i optymalizować.

Dopiero testy wskażą bardziej jednoznacznie, co u Ciebie najlepiej działa i jakiego budżetu potrzebujesz. Musisz sobie zdawać sprawę, że na wyniki trzeba zazwyczaj trochę poczekać. Jeżeli jesteś niecierpliwy i żałujesz każdej złotówki na testy – Google Ads nie jest dla Ciebie (Facebook Ads i wiele innych narzędzi zresztą też nie ;).

Testy pozwolą na ustalenie najlepszej strategii, najskuteczniejszych rodzajów kampanii, słów kluczowych, stawek i wielu innych elementów, które całościowo składają się na koszty kampanii.

Długość testów zależy głównie od Twojego produktu i branży, a także celów kampanii.Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że niektóre produkty sprzedaje się dużo trudniej od innych.

Zwróć uwagę, że choć testy pomogą Ci w określeniu potrzebnego budżetu, same w sobie również są kosztem, który musisz uwzględnić w swojej strategii.

Od czego zależą koszty kampanii Google Ads?

Wiesz już, że najlepszym sposobem na ustalenie potrzebnego budżetu na kampanie Google Ads są testy (chyba, że prowadziłeś wcześniej na swoim koncie działania reklamowe i masz już wystarczającą liczbę danych).

Od czego jednak zależy sama jego wysokość? Ile kosztują kampanie Google Ads?

Najważniejsze czynniki to:

  1. konkurencja/branża
  2. lokalizacja
  3. udział w wyświetleniach
  4. wynik jakości, struktura kampanii
  5. średnia pozycja reklamy
  6. czas trwania kampanii
  7. liczba uruchomionych kampanii
  8. wprowadzane zmiany
  9. potrzebny okres testowy
  10. cele kampanii

Jak widzisz jest tego sporo. Każdy z czynników opisałam dokładnie w osobnym artykule: Ile kosztuje reklama Google AdWords?

Wniosek – potrzebny budżet na kampanie Google Ads jest sprawą indywidualną. Nie ma czegoś takiego, jak stały, określony z góry koszt kampanii Google Ads.

Wszystko zależy od Twojej konkurencji, produktu, grupy docelowej, obszaru, na których chcesz wyświetlać reklamy, częstotliwości ich wyświetlania, jakości samej kampanii, czasu trwania kampanii, obszerności samych kampanii (każda kampania ma w końcu osobny budżet), potrzebnych testów. Bardzo istotne są też cele kampanii – pozyskanie zapisu na bezpłatnego e-booka a sprzedaż luksusowego auta to zupełnie inny rząd wydatków na reklamy.

Co zrobić, gdy masz mały budżet

Kampanie Google Ads nie są dla wszystkich – trzeba to sobie jasno powiedzieć. Może się okazać, że Google Ads jest dla Ciebie zbyt drogie i powinieneś poszukać tańszej alternatywy.

via GIPHY

Nie oznacza to jednak, że Google Ads jest tylko dla dużych graczy. Już nawet przy stosunkowo niewielkich budżetach można osiągnąć naprawdę dobre wyniki.

Zazwyczaj trzeba jednak prowadzić działania na mniejszą skalę – nie reklamować się w całej Polsce, tylko wybrać najlepiej konwertujące miasta, nie wydzielać kilku osobnych kampanii, a jedynie sensownie rozplanować grupy reklam, mocniej uściślić słowa kluczowe itp.

Wyjątkowo pomocne w takim wypadku okazuje się znajomość własnej grupy docelowej oraz zbieranie danych przez Google Analytics.

————————

Jeżeli dobrnąłeś do tego miejsca, wiesz jak można spróbować przynajmniej częściowo oszacować potrzebny budżet na reklamy Google Ads, że najlepiej to sprawdzić za pomocą testów oraz od czego zależy wysokość kosztów kampanii.

Nadal nie znasz jednak konkretnych kwot. Dlaczego? Ponieważ operowanie nimi nie jest możliwe bez znajomości specyfiki Twojej działalności i grupy docelowej.

Jeżeli nadal potrzebujesz pomocy, przejdź do zakładki Kontakt i napisz lub zadzwoń do mnie. Chętnie pomogę Ci oszacować budżet, przy którym działania w Google Ads będą miały sens i mogą Ci przynieść realne korzyści.

Tymczasem do napisania!

 

Masz jeszcze chwilę? Te artykuły również Ci się przydadzą:

Share Button