Jak ustawić kampanie Google Ads z małym budżetem?

Nie możesz przeznaczyć dużego budżetu na kampanie reklamowe w Google Ads? W takim razie musisz wydać te pieniądze z głową!

W Google Ads jest co najmniej kilka ustawień, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę, jeżeli nie chcesz przepalić swojego budżetu.

Chcesz wiedzieć, jak ustawić kampanie Google Ads z małym budżetem? Czytaj dalej!

Skup się na tym, co najważniejsze

Na początku powinieneś sobie odpowiedzieć na kilka pytań.

Przede wszystkim zastanów się, jakie są Twoje priorytety. Czy masz w ofercie produkty, które szczególnie chciałbyś promować albo takie, które przynoszą Ci największe zyski?

Przy ograniczonym budżecie bardzo ważny jest wybór. Musisz go dokonać na przynajmniej kilku poziomach, najważniejsze z nich to:

  • reklamowane produkty
  • słowa kluczowe
  • lokalizacje, w których chcesz wyświetlać swoje reklamy.

Wybór reklamowanych produktów

Jednym z najczęstszych błędów kampanii Google Ads z ograniczonym budżetem jest brak umiaru. Masz mało pieniędzy, ale jednocześnie nie potrafisz się ograniczyć i chcesz reklamować wszystko i wszędzie.

Niestety tak się nie da – albo się da, ale niezbyt skutecznie i na bardzo krótką metę.

via GIPHY

Jeżeli nie chcesz na starcie przepalić swojego budżetu, wybierz na początek produkty, na których najbardziej Ci zależy. Najlepiej, żeby były to przedmioty/usługi, których potencjału jesteś pewien i wiesz, że ludzie je kupią.

Możesz oczywiście testować w Google Ads potencjał produktów i usług, z którymi dopiero wchodzisz na rynek, ale to zazwyczaj wymaga dużo więcej czasu i pieniędzy. Bezpieczniej jest więc zaczynać od czegoś bardziej sprawdzonego.

Gdy przetestujesz jedną grupę produktów, możesz spróbować rozszerzyć kampanie. O ile oczywiście produkty obecne już w kampanii nie pochłaniają wszystkich dostępnych środków.

Wybór słów kluczowych w kampaniach Google Ads z małym budżetem

Wybór słów kluczowych, na które chcesz wyświetlać użytkownikom reklamę to bardzo ważny etap przy konfigurowaniu reklam z ograniczonym budżetem.

Musisz szczególnie uważać na najbardziej popularne, ogólne frazy. Duża konkurencja zazwyczaj oznacza duże koszty.

Przy ograniczonym budżecie nawet kilka zbyt drogich kliknięć w reklamę dziennie może doprowadzić do regularnego przepalania Twojego budżetu.

Załóżmy dla zobrazowania tej sytuacji, że ustawiłeś w panelu kampanię, na którą możesz wydawać 30 zł dziennie. Jeżeli będziesz wyświetlał reklamy na słowa kluczowe, gdzie koszt kliknięcia w reklamę przekroczy 5 zł, Twój budżet wystarczy zaledwie na 5-6 kliknięć dziennie.

To niestety zdecydowanie za mało, nie tylko żeby osiągnąć sensowne wyniki, ale również pozyskać wymierne dane do analizy.

Co w takim razie robić?

Przede wszystkim wybierać mniej popularne, ogólne frazy, na które również jest ruch.

Pamiętaj też, że użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarkę ogólne słowa kluczowe, są najczęściej jeszcze na etapie researchu. Nie są wcale gotowi do zakupu. Najprawdopodobniej przejrzą Twoją stronę i pójdą dalej.

Skoro masz ograniczony budżet, spróbuj przekierowywać na swoją stronę internetową odbiorców, którzy są już zdecydowani na zakup, a teraz szukają tylko dla siebie dobrej oferty.

Takie osoby będą wpisywać w wyszukiwarkę dookreślenia słów kluczowych, jak nazwa, model, cena, skład, producenta, markę itp.

Kolejna kwestia to dopasowania słów kluczowych 

Musisz je stosować. Zacznij przynajmniej od modyfikatora dopasowania przybliżonego, a następnie zawężaj w zależności od uzyskanych wyników. Możesz również korzystać jednocześnie z różnych dopasowań słów kluczowych, a po testach zostawić tylko te, które sprawdziły się najlepiej.

Zwróć tylko uwagę, że im szersze dopasowanie słów kluczowych, tym bardziej musisz ich pilnować, żeby nie zbierać śmieciowego ruchu. Tutaj nieodzowne będą wykluczenia i regularne sprawdzanie zakładki Wyszukiwane hasła.

Zasada jest więc taka: im szersze dopasowania słów kluczowych stosujesz, tym bardziej musisz kontrolować jakość zbieranego przez siebie ruchu. Inaczej może się okazać, że odsyłasz na stronę przypadkowych ludzi, którzy tylko niepotrzebnie wyklikują Twój i tak już ograniczony budżet.

Czy to oznacza, że warto stosować jedynie ścisłe dopasowania słów kluczowych? Odpowiedź brzmi: nie.

W ten sposób możesz sobie z kolei za mocno zawęzić ruch, zwłaszcza skoro nie wiesz jeszcze, które słowa kluczowe będą działać najlepiej.

Dopasowaniu słów kluczowych poświęciłam cały osobny artykuł, jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ich temat, powinieneś go koniecznie przeczytać.

Struktura kampanii Google Ads z małym budżetem

Wybór reklamowanych produktów oraz słów kluczowych narzuci Ci strukturę kampanii. Dlatego tak ważne jest, żebyś solidnie podszedł do omawianych przez nas wcześniej punktów.

Jeżeli dobrze sobie wszystko rozrysujesz, struktura kampanii wyłoni Ci się praktycznie samoistnie.

To bardzo ważne, ponieważ zdrowa, skuteczna kampania musi mieć zdrową, solidną strukturę.

via GIPHY

Więcej na ten temat znajdziesz w osobnym artykule.

Strategia ustalania stawek kampaniach Google Ads z małym budżetem

Pamiętaj, że kampanie Google Ads opierają się na automacie. Aby kampania pracowała jak najlepiej, musisz powiedzieć systemowi, na czym Ci zależy. Na podstawie zdobytych danych system powinien się coraz więcej uczyć i coraz lepiej optymalizować kampanie.

I tutaj bardzo często popełniany jest błąd przy strategii ustalania stawek. Mnóstwo osób wybiera w tym miejscu opcję: Maksymalizuj liczbę kliknięć.

Co to mówi systemowi? Mianowicie, że zależy Ci, żeby ludzie klikali w Twoje reklamy. Teoretycznie wszystko się zgadza, ale Twoim celem nie powinni być klikacze, ale odbiorcy, którzy realnie później skonwertują w witrynie.

Dlatego strategie ustalania stawek, które powinieneś brać pod uwagę to:

  • docelowy ROAS (w przypadku sklepów internetowych)
  • wartość konwersji (świeża opcja)
  • docelowe CPA (w przypadku usług)
  • maksymalizacja liczby konwersji (mikrokonwersje na stronie)

System nie pozwoli ustawić Ci od razu dowolnej strategii ustalania stawek. Musi najpierw zebrać odpowiednią liczbę danych. W takim wypadku skorzystaj najpierw z CPC ustalanego samodzielnie, a po zebraniu danych, przełącz się na odpowiednią strategię.

Mierz konwersje od pierwszego dnia

Puszczenie kampanii samopas bez mierzenia konwersji od pierwszego dnia to kolejny z bardzo często popełnianych błędów.

Tutaj jedno ważne wyjaśnienie – chętnie klikane przez użytkowników słowa kluczowe, nawet trafne na pierwszy rzut oka i ściśle związane z Twoją działalnością wcale nie muszą być dobre.

Dlatego już od pierwszego dnia musisz mierzyć konwersje. Tylko mierzenie konwersji da Ci pewność, że sprawy idą w dobrym kierunku.

via GIPHY

Oczywiście mówimy o sensownym mierzeniu konwersji. Nie mierzymy czasu spędzonego na stronie, przejścia na jakąś podstronę itp. Interesują nas tylko konkretne działania. W przypadku sklepu internetowego będzie to transakcja, usług – wypełnienie formularza kontaktowego w witrynie albo wykonanie telefonu (z poziomu reklamy, strony internetowej lub mobilnej). Do tego dochodzą różne mikrokonwersje, których znaczenie jest ściśle związane z Twoim biznesem – pobranie katalogu, ściągnięcie pliku pdf, skorzystanie z konfiguratora cen itp.

Ważne, żeby były to konkretne rzeczy, których wartość będziesz w stanie oszacować.

Do mierzenia konwersji potrzebujesz odpowiednich kodów. W przypadku sklepu internetowego skonfiguruj jak najszybciej moduł ecommerce w Google Analytics (dzięki temu będziesz mógł importować konwersje do Google Ads bezpośrednio z Google Analytics).

Jeżeli chcesz mieć pewność, że wszystko dobrze działa, najlepiej skorzystaj z usług programisty.

Docieraj z reklamą tam, gdzie realnie przebywają Twoi klienci

Gdy pytam klientów, gdzie chcą wyświetlać swoje reklamy, najczęściej słyszę, że na terenie całej Polski.

Nie byłoby w tym oczywiście nic zdrożnego, gdyby nie ograniczony budżet, który często nie pozwala na takie ustawienie.

Sam pomyśl – jeżeli jesteś w stanie przeznaczyć przykładowo 30 zł dziennie na kampanię, to jak tak mały budżet może się rozłożyć na całą Polskę?

Zastanów się lepiej, skąd najczęściej docierali do Ciebie dotychczasowi klienci? Co pokazują Ci dane z Google Analytics?

Może warto skupić się tylko na kilku określonych miastach, województwach, albo nawet konkretnej dzielnicy?

Większy obszar wymaga większego budżetu, dlatego przy mniejszej puli pieniędzy warto go sensownie ograniczyć.

Tutaj przyda się wskaźnik, na który dość często zwracam uwagę – udział w wyświetleniach w wyszukiwarce. Dzięki niemu zobaczysz, na jaki procent zapytań użytkowników Twoja reklama pokazuje im się w wyszukiwarce.

Jeżeli wskaźnik jest niski, na przykład na poziomie 10%, oznacza to, że tracisz 90% potencjalnego ruchu. To najczęściej sygnał do podniesienia dziennego budżetu.

Zostaw ustawienia, które się sprawdzą

Przy małym budżecie trzeba skupić się na tym, co faktycznie działa. Jeżeli widzisz, że tylko trzy spośród dziesięciu słów kluczowych przynoszą konwersję, skup się na tych trzech.

Gdy ze wszystkich lokalizacji konwertuje tylko jedna dzielnica, przerzuć cały budżet na nią.

via GIPHY

Uważaj też na sytuację, gdy jakieś ustawienia konwertują, ale konwersje w rezultacie są zbyt drogie i za bardzo obciążają Twój budżet, a w rezultacie stają się przez to nieopłacalne.

Komunikuj się z użytkownikami poprzez reklamy

Dobrze napisane reklamy to wciąż niedoceniania część Google Ads. Tymczasem w marketingu najważniejsza jest zawsze komunikacja. Po drugiej stronie stoi człowiek, do którego chcesz dotrzeć.

Punktem Waszego styku, momentem decydującym, czy potencjalny klient przejdzie dalej na stronę, jest właśnie reklama.

Chcesz przyciągać do witryny większy ruch przy mniejszym koszcie? Napisz dobrze reklamy!

Skoncentruj się na oferowanych produktach i usługach. Nie pisz o sobie i o tym, ile masz różnych certyfikatów. Skup się na cechach oferty, które są realnie ważne dla potencjalnych klientów. Nie lej wody, nie powtarzaj się. Odwołuj się w tekście reklamy do słów kluczowych. Pisz konkretnie i na temat.

Więcej o tworzeniu reklam znajdziesz w osobnym tekście.

———————

Myślę, że na ten moment wystarczy 🙂 Z pewnością wiesz już, jak ustawić kampanie Google Ads z małym budżetem.

Sztuka konfigurowania kampanii z małym budżetem polega przede wszystkim na ograniczeniu się do najważniejszych rzeczy. Nie można niepotrzebnie przekomplikować.

Jeżeli masz do tego pytania albo uważasz, że coś pominęłam, wszystkie wnioski, uwagi i zażalenia (a także pochwały!) przyjmuję w komentarzach 😉

Do napisania!

 

Jeszcze momencik – te wpisy również mogą Ci się przydać!

Share Button