Jak ustawić kampanię Google Ads krok po kroku

Szukasz informacji, jak ustawić swoją pierwszą kampanię Google Ads krok po kroku? Czytaj dalej!

W artykule uwzględniłam wszystkie najważniejsze elementy podczas konfigurowania kampanii Google Ads w wyszukiwarce. Każdy akapit odsyła do innego tekstu, w którym zagadnienie zostało dodatkowo i naprawdę szczegółowo rozwinięte.

Wybrałam taki układ artykułu, ponieważ w innym przypadku musiałabym napisać książkę.

Jestem pewna, że po lekturze lepiej zrozumiesz kampanie Google Ads i dasz sobie radę przy ustawianiu własnej.

Do działa!

Jak to działa?

Konfigurację swojej pierwszej kampanii Google Ads krok po kroku powinieneś zacząć od zrozumienia, jak te reklamy działają. Dlaczego są skuteczne, czym różnią się od innych platform reklamowych oraz co mogą wnieść do Twojego biznesu.

Najbardziej podstawowa forma Google Ads to reklamy w wyszukiwarce.

Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę nazwę usługi lub produktu, którym jest zainteresowany. Na najwyższych pozycjach wyskakują mu reklamy. Być może nie zdawałeś sobie z tego sprawy, ale linki, które widzisz w tym miejscu, to właśnie reklamy Google Ads.

Powierzchni reklamowej jest mało a chętnych, którzy chcą na niej wyświetlić swoją reklamę, nie brakuje. Dlatego Google za każdym razem (przy każdym zapytaniu użytkownika) przeprowadza szybką aukcję. Przy wyborze zwycięzcy bierze pod uwagę kilka rzeczy, najważniejsze z nich to jakość kampanii Google Ads oraz stawka, jaką jesteś gotów zapłacić za kliknięcie użytkownika w link.

Kampania Google Ads w wyszukiwarce pozwala kierować reklamy na jedną z najbardziej obiecujących grup odbiorców – tych, którzy sami aktywnie szukają czegoś w internecie. Wystarczy ich tylko przechwycić (żeby nie wpadli w ręce konkurencji) i przekonać, że to właśnie my najlepiej spełnimy ich potrzeby.

Google Ads ma jednak do zaoferowania nie tylko kampanie reklamowe w wyszukiwarce. Możesz skorzystać także z:

  • kampanii w sieci reklamowej
  • kampanii produktowych
  • kampanii video
  • uniwersalnych kampanii promujących aplikacje

Więcej na temat działania Google Ads, rodzajów i możliwości poszczególnych kampanii znajdziesz w artykule Reklamy Google Ads – co to jest i jak działa.

Struktura kampanii Google Ads

Wiesz już, jak z grubsza działa reklama Google Ads w wyszukiwarce: użytkownik wpisuje określone słowa kluczowe w wyszukiwarkę -> Google w ułamku sekund przeprowadza aukcję wśród reklamodawców, którzy chcą wyświetlić swoje reklamy na dane słowa kluczowe -> Google wyłania zwycięzców -> ich reklamy pokazują się odbiorcy -> odbiorca klika w wybraną reklamę i przechodzi do strony docelowej -> Ty płacisz za kliknięcie.

Co jednak sprawia, że na wpisane słowo kluczowe pojawia się dopasowana, odpowiadająca aktualnym potrzebom odbiorcy reklama? Odpowiedź to struktura – jeden z najważniejszych elementów składowych kampanii Google Ads.

To właśnie od struktury w dużej mierze zależy powodzenie Twoich kampanii. Struktura Google Ads powinna mieć formę rozgałęziającego się drzewka. Na koncie Google Ads ustawiasz kampanie, kampanie zawierają grupy reklam, a reklamy są wywoływane przez poszczególne słowa kluczowe.

Na poziomie kampanii ustalasz budżet reklamowy. W grupach reklamowych mówisz systemowi, jakie reklamy ma wyświetlać użytkownikom, którzy wpisali określone hasła.

Dobra struktura pomaga wyświetlać użytkownikom reklamy ściśle dopasowane do ich zapytań, a także uniknąć przypadkowych wyświetleń.

Struktura kampanii nie jest czymś stałym, możesz ją dowolnie formować w zależności od swoich potrzeb.

Na swoich szkoleniach widzę, że zrozumienie elastyczności struktury kampanii Google Ads potrafi sprawić uczestnikom bardzo duży problem, dlatego napisałam na jej temat osobny wpis: Struktura kampanii Google AdWords – jak ją ustawić. Zajrzyj do niego, jeżeli chcesz lepiej zrozumieć to zagadnienie.

Słowa kluczowe

Konto -> Kampania -> Poszczególne grupy reklam -> Reklamy -> Słowa kluczowe – tak w uproszczeniu wygląda struktura konta Google Ads.

Największy wpływ na strukturę mają słowa kluczowe i tak naprawdę od nich powinieneś zacząć jej tworzenie.

Wypisz na kartce wszystkie słowa kluczowe, które mają wywołać wyświetlenie Twoich reklam. Połącz frazy w zbiory, najlepiej pod kątem jakiejś wyróżniającej je cechy. Ze zbiorów możesz teraz utworzyć grupy reklam i do każdego z nich dopisać wysokiej jakości reklamy.

To jednak nie wszystko. Musisz jeszcze pomyśleć nad dopasowaniem słów kluczowych. W kampaniach Google Ads wyróżniamy:

  • dopasowanie przybliżone,
  • modyfikator dopasowania przybliżonego,
  • dopasowanie do wyrażenia,
  • dopasowanie ścisłe.

Każde z nich omówiłam dokładnie we wpisie: Słowa kluczowe w kampaniach Google AdWords – dopasowanie, testowanie, przydatne narzędzia.

Osobny temat to wykluczające słowa kluczowe, czyli dla odmiany frazy, na które nie chcesz wyświetlać swoich reklam. Reklama pojawiająca się na słowa: „najbrzydsze buty w sezonie” czy „sukienki na wesele reklamacja” to niezbyt dobry pomysł, prawda?

 Rola wykluczeń będzie większa lub mniejsza w zależności od użytych w kampanii dopasowań słów kluczowych. Więcej o wykluczeniach w artykule: Wykluczające słowa kluczowe w kampaniach Google Ads – dopasowania, dodawanie do kampanii.

Teksty reklam

Reklamy – to właśnie je widzi użytkownik po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa kluczowego. To one: ich treść, kształt i wygląd w ogromnej mierze decydują, czy odbiorca postanowi w nie kliknąć, a tym samym przejść do Twojej strony docelowej.

Wiosek jest jeden – reklamy muszą być bardzo dobrze napisane, odwoływać się do istotnych cech produktów i firmy, zachęcać odbiorcę do działania, informować o przydatnych rzeczach i wydarzeniach, jak promocje, kupony rabatowe, wyprzedaże itp.

Szukasz sposobu na dobrą reklamę? Jest jeden: używaj konkretów. Nie pisz, że coś jest wysokiej jakości i w niskiej cenie. To już „słowa wytrychy” i tak naprawdę nic nie znaczą.

Stosuj w nagłówku frazy, które wpisał w wyszukiwarkę użytkownik. Dzięki temu będzie wiedział, że reklama dokładnie odpowiada jego zapytaniu.

Napisz przynajmniej trzy teksty reklamowe na grupę reklam i regularnie je testuj. Zadbaj o szczegóły. Pamiętaj, że dzięki dobremu copy przyciągniesz więcej potencjalnych klientów do swojej strony, a tym samym zwiększysz szanse na konwersje.

Jak zapewne się już domyślasz, pisaniu reklam również poświęciłam osobny artykuł na blogu. To dobry moment, żebyś do niego zajrzał: Reklamy Google AdWords – jak je pisać?.

Wynik Jakości

Wynik Jakości, czyli inaczej oszacowanie jakości Twoich reklam, słów kluczowych i stron docelowych. Poprzez Wynik Jakości podawany w skali od 1 do 10 Google mówi Ci, co myśli na temat Twojej kampanii (jak ją ocenia).

Dlaczego warto się tym przejmować? Wyższy Wynik Jakości oznacza tańsze kliki, tańsze kliki to z kolei więcej kliknięć w reklamę w ramach tego samego budżetu, więcej potencjalnych klientów na stronie docelowej i większa szansa na podniesienie liczby konwersji.

Na szczęście nad Wynikiem Jakości możesz pracować. W pierwszej kolejności będziesz musiał poprawić treści swoich reklam, pogrupować lepiej słowa kluczowe w grupach reklamowych oraz zoptymalizować stronę docelową.

Wszystkie te kwestie zostały dokładnie omówione w artykule Wynik Jakości – jak go poprawić? – zajrzyj do niego teraz i wróć tutaj.

Rozszerzenia reklam

Wiesz już, jak działają kampanie Google Ads. Rozumiesz ich strukturę i potrafisz powiedzieć, z czego się dokładnie składa. Uporządkujmy to sobie jeszcze raz.

Na koncie Google Ads możesz ustawić kampanie. Każda kampania ma osobny budżet. Kampanie rozgałęziają się na grupy reklam. Do każdej grupy reklam piszesz osobny teksty reklamowe i dobierasz inne słowa kluczowe. Dbasz o ich odpowiednie dopasowania. Dodajesz również do swoich kampanii przydatne wykluczenia. Dbasz o Wynik Jakości. Regularnie testujesz reklamy.

Zdajesz sobie sprawę, że teksty reklamowe przyciągają użytkowników na Twoją stronę docelową, odróżniają Cię od konkurencji, zachęcają odbiorców do działania.

Co jednak zrobić, żeby jeszcze bardziej podnieść skuteczność swoich reklam? Jeszcze skuteczniej skłonić potencjalnych klientów do interakcji?

Odpowiedzią na to pytanie są rozszerzenia reklam – po prostu musisz dodać do swoich reklam kilka z nich. W Google Ads wyróżniamy cały szereg rozszerzeń:

  • rozszerzenia lokalizacji,
  • rozszerzenia powiązanej lokalizacji,
  • rozszerzenia objaśnień,
  • rozszerzenia połączeń,
  • rozszerzenia wiadomości,
  • rozszerzenia linków do podstron,
  • rozszerzenia informacji w witrynie,
  • rozszerzenia cen,
  • rozszerzenia aplikacji.

Rozszerzenia mają bardzo dobry wpływ na reklamy – zwiększają ich widoczność, pozwalają zamieścić więcej informacji o usługach i produktach. Dzięki temu powodują wzrost CTR (podnoszą klikalność reklam), a jednocześnie zmniejszają liczbę przypadkowych kliknięć.

Są bardzo prostym sposobem na poprawienie wyników reklamy i powinieneś je jak najszybciej wdrożyć. Dokładny opis wszystkich rozszerzeń oraz instrukcje, jak je skonfigurować w kampanii znajdziesz w: Rozszerzenia reklam Google Ads w wyszukiwarce.

Optymalizacja kampanii Google Ads

Znasz już najważniejsze elementy kampanii Google Ads w wyszukiwarce. Jeżeli prawidłowo zastosujesz informacje z artykułów, Twoja kampania powinna sobie naprawdę dobrze radzić.

Nie oznacza to jednak, że możesz ją pozostawić samą sobie. Musisz ją na bieżąco optymalizować. Aby móc to dobrze robić w pierwszej kolejności skonfiguruj konwersje.

Dalej reaguj na podstawie uzyskanych statystyk. Weź pod lupę zwłaszcza takie elementy, jak:

  • strukturę kampanii,
  • słowa kluczowe i ruch, jaki sprowadzają na stronę,
  • CTR, kliknięcia, udział w wyświetleniach, Wynik Jakości,
  • reklamy, copy, rozszerzenia,
  • konwersje.

Pamiętaj, że najważniejsze są konwersje – nie CTR, nie kliknięcia, ale liczba konkretnych wartościowych działań, które użytkownicy wykonali na stronie i które składają się na sumę zwrotu z inwestycji w reklamy Google Ads. Kampania musi być przede wszystkim opłacalna finansowo.

Czasem kampanie z bardzo wysokim CTR powinny wzbudzić niepokój, nie zadowolenie, ponieważ może się okazać, że sprowadzają na stronę bardzo dużo przypadkowego i niskiej jakości ruchu.

Musisz jednak pozwolić swojej kampanii popracować, przetestować różne możliwości.

Więcej na temat optymalizacji przeczytasz w tekście: Optymalizacja kampanii Google Ads.

Ile kosztują reklamy Google Ads

Na sam koniec kilka słów o kosztach kampanii. Niestety wysokość potrzebnego budżetu reklamowego jest uzależniona od całego szeregu czynników, jak:

  • konkurencja/branża,
  • lokalizacja,
  • udział w wyświetleniach,
  • wynik jakości, struktura kampanii,
  • średnia pozycja reklamy,
  • czas trwania kampanii,
  • liczba uruchomionych kampanii,
  • zmiany,
  • testy,
  • cele kampanii.

Jak widzisz jest tego bardzo dużo i nie sposób opisać wszystkiego w jednym akapicie. Jeżeli jednak Cię to interesuje, zajrzyj do wpisu: Ile kosztuje reklama Google Ads?, znajdziesz w nim wszystkie potrzebne szczegóły.

————————————

Myślę, że udało mi się zrobić w tym artykule całkiem niezły wyciąg z najważniejszych elementów przy ustawianiu kampanii Google Ads w wyszukiwarce.

Jeżeli uważasz, że coś pominęłam lub chciałbyś przeczytać o czymś jeszcze – daj znać w komentarzu.

Pamiętaj również o pracy, którą musisz wykonać jeszcze przed przystąpieniem do konfigurowania kampanii. Przede wszystkim powinieneś pomyśleć, kto jest a kto może zostać Twoim klientem, jak może Cię szukać w wyszukiwarce, co i jak warto mu o sobie powiedzieć, czym zachęcić dodatkowo na stronie docelowej.

Kolejne kwestie to lokalizacja, w której chcesz się wyświetlać, budżet, który możesz przeznaczyć na reklamy i przede wszystkim, jaki cel chcesz dzięki nim osiągnąć.

Jeżeli nie będziesz sam ustawiał kampanii, powinien Ci w tym pomóc specjalista od Google Ads.

Powodzenia! 🙂

 

Skoro dobrnąłeś do końca, to może kolejna dawka wiedzy? 😉

Share Button