Jak mierzyć konwersje w kampaniach Google Ads

W teorii wszyscy wiedzą, że w kampaniach Google Ads trzeba mierzyć konwersje. Podczas licznych audytów, jakie przeprowadzam, często okazuje się jednak, że sprawa nie jest aż tak bardzo oczywista, jak mogłoby się wydawać.

Dlaczego tak się dzieje? Jak w takim razie mierzyć konwersje w kampaniach Google Ads i na co zwrócić szczególną uwagę?

Jeżeli jesteś zainteresowany, zapraszam do lektury.

Dlaczego naliczanie konwersji w kampaniach Google Ads jest ważne

W kampaniach Google Ads masz do czynienia z wieloma danymi. Najpopularniejsze z nich to zdecydowanie kliknięcia i CTR (stosunek liczby kliknięć do wyświetleń, który wskazuje, jak chętnie użytkownicy klikają w Twoje reklamy).

Od samego początku mojej przygody z Google Ads obserwuję swoistą fiksację na punkcie tych dwóch statystyk.

Tymczasem nawet ogromna liczba kliknięć i bardzo wysoki CTR nie musi wcale świadczyć, że kampania idzie w dobrym kierunku i przede wszystkim przynosi odpowiednie zyski.

Wyobraź sobie najprostszą możliwą sytuację – odbiorcy chętnie klikają w reklamę, ale po przejściu na stronę wychodzą z niej bez dokonania konwersji.

via GIPHY

Każde kliknięcie to koszt. Twoja kampania jedyne co w tym momencie robi, to koncertowo przepala Twój budżet.

Kliknięcia i CTR są ważne, ale nie można ich rozpatrywać bez szerszego kontekstu, w tym przede wszystkim konwersji.

Tylko konwersje są w stanie dać Ci jasny obraz, czy Twoja kampania daje oczekiwany zwrot z inwestycji i które rozwiązania przynoszą opłacalny zwrot wydanego budżetu, a które się zupełnie nie sprawdzają.

Co może być konwersją w kampaniach Google Ads

Najłatwiejsza sytuacja dotyczy sklepów internetowych. Tutaj wszystko jest jasne – mamy transakcje na określoną kwotę i po uwzględnieniu marzy oraz kosztów związanych z reklamą jesteśmy w stanie dość łatwo obliczyć, ile pieniędzy przyniosły nam reklamy Google Ads.

Gorzej sprawy mają się w przypadku firm, które sklepami internetowymi nie są, ale pracują na przykład w sektorze usługowym.

W tym wypadku konwersją będzie przede wszystkim kontakt bezpośredni – wypełnienie formularza kontaktowego albo wykonanie telefonu do firmy przez użytkownika.

Jak jednak obliczyć zwrot z czegoś takiego? Wiadomo przecież, że nie każdy telefon kończy się sprzedażą.

via GIPHY

Tutaj niestety trzeba prowadzić statystyki również na własną rękę – zapisywać, ile w danym miesiącu było telefonów/formularzy kontaktowych, jak przełożyło się to na sprzedaż i uśredniając, wycenić, ile dla Twojej firmy jest w takim razie warta pojedyncza konwersja. Potem przemnożyć tę kwotę przez liczbę pozyskanych konwersji przez kampanie Google Ads i gotowe!

Nie jest to oczywiście idealne rozwiązanie, ale trzeba sobie jakoś radzić. Zwróć też uwagę, że nawet takie oszacowanie wartości konwersji daje nam o wiele dokładniejszy obraz tego, jak sobie radzi kampania, niż poleganie na samych kliknięciach i CTR.

Od kiedy naliczać konwersje w kampaniach Google Ads

Konwersje w kampaniach Google Ads powinieneś liczyć od pierwszego dnia działania kampanii. Inaczej z każdym dniem tracisz cenne dane do analizy.

Oczywiście czasem do kampanii może się wkraść błąd i system może nie zliczać konwersji choć w rzeczywistości mają miejsce.

Dlatego, jeżeli nie znasz się na wgrywaniu kodów, lepiej zostaw to programiście. Wykonaj również test – wywołaj reklamę w wyszukiwarce przez wpisanie odpowiedniego słowa kluczowego, przejdź na stronę i skonwertuj. Następnego dnia sprawdź, czy konwersję widać w panelu.

Przy weryfikacji poprawności kodu pomoże również wgranie do przeglądarki wtyczki Google Tag Assistant.

Wtyczka pokazuje, jakie kody wywołują się na poszczególnych podstronach Twojej witryny. Jeżeli dany kod jest źle zaimplementowany, będzie oznaczony na czerwono.

Rodzaje konwersji w kampaniach Google Ads

Jeżeli chcesz skonfigurować konwersje na swoim koncie Google Ads, kliknij w ikonkę klucza w prawym górnym rogu i z rozwijanej belki wybierz opcję: Konwersje.

 

 

Kliknij niebieskie kółko z krzyżykiem. W tym miejscu pokażą Ci się następujące opcje:

 

 

Zdecydowaną większość reklamodawców będą interesowały przede wszystkim konwersje w witrynie i śledzenie połączeń telefonicznych.

Po wybraniu odpowiedniej opcji, system przeprowadzi nas krok po kroku przez konfigurowanie kodu, który następnie trzeba będzie wgrać w odpowiednim miejscu na stronę.

Tutaj musisz zaznaczyć, jaki rodzaj działania chcesz śledzić, jaką wartość ma mieć konwersja, czy system ma zliczać przy jednej interakcji użytkownika wszystkie konwersje czy tylko jedną.

Wyjaśnijmy to sobie, żeby nie było nieporozumień.

via GIPHY

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy każda transakcja jest ważna i gdy jeden klient kupi pięć przedmiotów, system powinien zliczyć pięć konwersji.

Sprawy mają się jednak inaczej w branży usługowej. Nie ma znaczenia, czy jedna osoba wypełni jeden czy trzy formularze kontaktowe, bo to cały czas jest jedna rejestracja i dodatkowe formularze najpewniej zostały wysłane przez pomyłkę albo z jakimś dopowiedzeniem. W tym wypadku lepiej zliczać jedną konwersję na użytkownika.

Inne ważna kwestia – okno konwersji. Aby wpisać w tym miejscu odpowiednią wartość, musisz znać swoją grupę docelową. Czy wiesz, ile średnio zajmuje im wykonanie konwersji? Jak długo zastanawiają się nad skorzystaniem z Twoich usług?

Domyślne okno konwersji po interakcji z reklamą to 30 dni, po obejrzeniu reklamy – 1 dzień. W większości przypadków to sensowne rozwiązanie.

Jeżeli jednak sprzedajesz produkty luksusowe, proces decyzyjny Twoich klientów może trwać zdecydowanie dłużej i powinieneś to uwzględnić przy konfiguracji.

Po zatwierdzeniu swoich wyborów, system wygeneruje dla Ciebie kod, który możesz przesłać programiście.

Konfigurowanie połączeń telefonicznych

Przy konfigurowaniu połączeń telefonicznych również zobaczysz kilka ciekawych opcji:

 

 

Co ciekawe, każda z nich jest ważna, jeżeli rzeczywiście chcesz skrupulatnie mierzyć wszystkie telefony wykonane do Twojej firmy.

Połączenia z reklam korzystających z rozszerzeń połączeń lub reklam typu „tylko połączenie” to połączenia telefoniczne wykonywane przez użytkowników bezpośrednio z poziomu reklamy, dzięki rozszerzeniu połączenia.

Połączenia z numerem telefonu w Twojej witrynie – bardzo ciekawy i jeden z moich ulubionych typów konwersji. Dzięki skonfigurowaniu na stronie internetowej odpowiedniego kodu, użytkownicy po kliknięciu reklamy widzą w Twojej witrynie zamiast zwykłego numeru telefonu przekierowanie Google’a, które jest podstawiane w tym miejscu. Gdy zadzwonią na to przekierowanie, system zliczy konwersję.

Kliknięcia numeru telefonu w Twojej witrynie mobilnej – najbardziej zawodna, ale nadal warta mierzenia, ze wszystkich trzech opcji. System zliczy konwersję, gdy użytkownik przejdzie z reklamy na stronę mobilną i kliknie umieszczony w niej przycisk Zadzwoń, który powinien zaowocować w tym momencie połączeniem telefonicznym.

via GIPHY

Panel Google Ads przeprowadzi Cię krok po kroku przez konfigurację każdej z nich.

Importowanie konwersji z Google Analytics

Rozwiązanie, które bardzo ułatwia życie zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Aby z niego skorzystać, powinieneś mieć dobrze ustawionego Analyticsa, w tym uruchomiony moduł ecommerce.

Najlepiej zaoszczędź sobie nerwów i zleć to od razu programiście.

Jakie konwersje mierzyć w kampaniach Google Ads

Nie każdą konwersję warto liczyć. Wszystko zależy od profilu Twojej działalności. Prowadząc sklep internetowy, nie ma sensu monitorować i optymalizować kampanii pod połączenia telefoniczne, bo to nie na nich Ci zależy. W tym wypadku liczą się jedynie transakcje.

Przy sprzedaży usług liczba pozyskanych telefonów oraz formularzy kontaktowych będzie już jednak miała decydujące znaczenie.

Dla niektórych firm istotne mogą być również mikrokonwersje takie, jak choćby ściągnięcie pliku pdf, czy skorzystanie z konfiguratora cen.

Ważne, żeby konwersje, które zliczasz miały faktyczną wartość dla Twojego biznesu.

Jeżeli zaczniesz optymalizować kampanie pod działania, które nie przekładają się na zyski, raczej nie będziesz zadowolony z wyników. Tym bardziej, że system uczy się na podstawie podpowiedzi, które mu dajesz i z biegiem czasu będzie starał się dostarczyć Ci takich konwersji coraz więcej.

————————

Wierzę, że wiesz już, jak mierzyć konwersje w kampaniach Google Ads i dlaczego konwersje są nieodzownym elementem skutecznych kampanii.

Bez nich nie jesteś w stanie optymalizować kosztów kampanii, nie wiesz, które rozwiązania działają, a które nie. Nie masz również pojęcia, czy Twoja inwestycja w reklamy faktycznie się zwraca a pozyskiwani klienci pochodzą z ustawionych reklam.

Pamiętaj, że nawet dobrze działające kampanie, mogą przy uszczelnieniu niepotrzebnych kosztów przynosić jeszcze większe zwroty.

Tradycyjnie, jeżeli chcesz dodać coś od siebie – uderzaj w sekcję komentarzy 🙂

Do ponownego napisania!

 

Wiem, że się śpieszysz, ale zerknij jeszcze na te teksty!

Share Button