Ile kosztuje reklama Google AdWords?

Na początku rozmów z potencjalnym klientem, ustalania zakresu działań itp. prawie zawsze pada pytanie „jaki budżet powinienem przeznaczyć na reklamę Google AdWords”. 

Jest to jednak źle postawione pytanie. Budżet potrzebny na kampanie zależy od mnóstwa czynników, które trzeba najpierw przynajmniej wstępnie ustalić. 

Dopiero na podstawie uzyskanych informacji staram się określić, z jakim budżetem reklamowym warto wejść w Google AdWords, jakie minimum jest potrzebne, żeby miało to sens.

Ile w takim razie kosztuje reklama Google AdWords? Od czego ta cena zależy? 

Czynnik 1: konkurencja/branża

W różnych branżach jest różna konkurencja. Im więcej osób chce się reklamować na te same frazy i w tych samych miejscach co Ty, tym większe koszty reklamy. Pomyśl o tym jak o parkingu w centrum miasta. Powierzchnia jest ograniczona, a chętnych więcej niż miejsc. W tej sytuacji właściciel parkingu może podnieść opłaty za postój.

AdWords działa w systemie aukcyjnym. Aby wyświetlić reklamę potencjalnemu klientowi, musisz przebić ofertę konkurenta.

Wielkość konkurencji nie zależy tylko od branży, ale również lokalizacji (miast, województw itp.). W większych miastach jest zazwyczaj większa konkurencja i więcej graczy, z którymi trzeba się liczyć.

Czynnik 2: lokalizacja

Prowadzisz sklep osiedlowy w niewielkim miasteczku i chcesz wyświetlać reklamę jego mieszkańcom? A może jesteś właścicielem popularnego sklepu internetowego i potrzebujesz reklamy na terenie całej Polski?

To wszystko ma znaczenie. Większy obszar oznacza więcej użytkowników, którzy zobaczą Twoją reklamę i większą szansę na dokonanie przez nich konwersji – ale tym samym również większe koszty.

Dlatego firmy z ograniczonym budżetem powinny sobie zadać pytanie – skąd przede wszystkim przychodzą do mnie moi klienci? Czy widzę jakieś prawidłowości? Co pokazują mi choćby podstawowe statystyki z Google Analytics?

Czynnik 3: udział w wyświetleniach

Udział w wyświetleniach jest bezpośrednio związany z konkurencją. Wyobraźmy sobie na potrzeby artykułu, że Twoja grupa docelowa wpisuje sto razy dziennie w wyszukiwarce frazę, na którą chcesz jej pokazać swoją reklamę.

Twój udział na wszystkie 100 wyświetleń może być bardzo różny -10%, 20%, 50% czy nawet 100%. Od czego to zależy? Głównie od jakości Twojej kampanii oraz wysokości dziennego budżetu. Jeżeli Twoja kampania notorycznie wyczerpuje budżet dzienny, nie masz szans pokazać swojej reklamy wszystkim użytkownikom zainteresowanym daną frazą. Więcej wyświetleń wymaga niestety większego nakładu finansowego.

Czynnik 4: wynik jakości, struktura kampanii

Google pozwala płacić mniej firmom, których kampanie uznaje za bardziej jakościowe. System ocenia tutaj wiele elementów: słowa kluczowe, ich korelacje z tekstami reklam i stroną docelową i wyświetla tzw. wynik jakości.

Dodatkowe koszty może generować zła struktura kampanii i nieodpowiednie dopasowanie słów kluczowych przez ściąganie przypadkowego ruchu na stronę.

Jeżeli chcesz płacić mniej, zadbaj o jakość kampanii i jej bieżącą optymalizację.

Czynnik 5: średnia pozycja reklamy

Twoje reklamy mogą się wyświetlić pod lub nad reklamami konkurencji. Wszystko zależy od rankingu Twojej reklamy, na który bardzo duży wpływ ma ustawiona stawka, jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie użytkownika w reklamę. Przeważnie wyższa pozycja wiąże się z wyższymi stawkami za kliknięcie.

Z tego powodu często firmom, które mają mały budżet zdecydowanie bardziej opłaca się wyświetlanie reklamy na niższych pozycjach.

Czynnik 6: czas trwania kampanii

Dłuższe kampanie wymagają większych nakładów finansowych. Oczywiście czasem miesięczny budżet jednej firmy może wynosić więcej niż roczny innej. Wszystko zależy od tego, na ile możemy sobie pozwolić, jak często i gdzie chcemy się pokazywać naszym potencjalnym klientom, jak intensywne są nasze działania itp.

Czynnik 7: liczba uruchomionych kampanii

Możesz wyświetlać się jedynie w wyszukiwarce, albo ustawić szereg różnych kampanii, jak kampanie w sieci reklamowej, kampanie produktowe, remarketingowe, w Gmailu i wiele innych. Możesz również podzielić kampanie na poszczególne lokalizacje, żeby mieć nad nimi większą kontrolę.

Każda kampania to osobny dodatkowy budżet – a zatem koszt. Nie każdą kampanię warto ustawiać. Wiele zależy od specyfiki i oferty danej firmy. Jedne kampanie sprawdzają się lepiej, inne gorzej, zazwyczaj wymagają też różnego, dopasowanego indywidualnie budżetu.

Jestem zdania, że lepiej ustawić mniej, ale dobrze działających kampanii – starannie zoptymalizowanych i niewyczerpujących budżetu dziennego – niż kilka słabiej zoptymalizowanych i ze zbyt małym budżetem.

W Google AdWords ważna jest jakość.

Czynnik 8: zmiany

Google AdWords to bardzo dynamiczny system. Z dnia na dzień wyniki Twojej kampanii mogą się zmienić. Wybrane frazy potrafią generować różny ruch w różnych miesiącach – zwłaszcza jeżeli prowadzisz usługi, w których widać pewną sezonowość, na przykład biuro turystyczne czy szkołę podyplomową.

Najlepiej pokażę to na przykładzie. Tutaj wycinek z kampanii rekrutującej użytkowników do szkoły podyplomowej z kwietnia, maja i czerwca 2016. Konkurencja była duża. Koszty z tych trzech miesięcy ukształtowały się na poziomie 3,5 tysiąca złotych.

Jak widać niewiele osób się jeszcze wtedy zapisywało, zajęcia ruszały dopiero w październiku.

W lipcu, sierpniu i wrześniu ruch wzrósł, zdecydowanie więcej osób zaczęło konwertować, jeszcze bardziej wzrosła też konkurencja. Wszystko razem sprawiło, że koszty z tych trzech miesięcy ukształtowały się na poziomie około 11 tysięcy złotych przy bardzo podobnym zbiorze słów kluczowych.

Do wzrostu kosztów może doprowadzić cały szereg czynników, najważniejsze z nich to zmiany w ruchu i nowa konkurencja na rynku.

Czynnik 9: testy

Początkowy etap kampanii to testy. Nie da się z cała pewnością przewidzieć, jakie ustawienia sprawdzą się najlepiej, trzeba to najpierw przetestować. Czasem testy trwają dwa tygodnie, czasem dwa miesiące.

Bardzo pomocne są dane historyczne z poprzednich kampanii (jeżeli takie istnieją). Jeżeli ich nie ma, trzeba wszystko robić od początku.

Ze względu na testy kampanii najlepiej nie odpalać w ostatniej chwili. Optymalizacja trwa i warto dać trochę czasu osobie prowadzącej kampanie, żeby mogła osiągnąć jak najlepsze wyniki.

Czynnik 10: cele kampanii

Każda kampania Google AdWords ma jakiś cel – sprzedaż jak największej liczby produktów, przesłanie formularzy kontaktowych, zapisy na konferencję, zrekrutowanie osób do szkoły podyplomowej itp.

Cele również kształtują koszty – o wiele łatwiej zdobyć klienta na manicure paznokci niż kupno mieszkania. Ambitniejsze cele najczęściej oznaczają wyższe koszty kampanii Google AdWords.

Ile kosztuje reklama Google AdWords?

Ile w takim razie kosztuje reklama Google AdWords? Niestety nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Ostateczny koszt zależy od całego szeregu ustawień i decyzji.

Dlatego zdecydowanie lepszym sposobem na ustalenie budżetu jest określenie przez firmę, ile jest w stanie realnie przeznaczyć na Google AdWords. Zadaniem osoby ustawiającej kampanie będzie natomiast jak najlepsze zopytmalizowanie konta w ramach uzyskanego budżetu reklamowego.

Nawet firmy z małym budżetem mogą uzyskać dobre rezultaty. Nie oznacza to jednak, że z każdą kwotą warto wchodzić w kampanie Google AdWords. Dla niektórych reklamodawców będą one zwyczajnie zbyt drogie, a cały budżet zostanie przepalony na testy. Wszystko zależy jednak od konkretnego przypadku. Czasem wystarczy zastosować kilka drobnych oszczędności na koncie (na przykład mniej lokalizacji), żeby kampania przynosiła wymierne korzyści przy niewielkich nakładach finansowych ze strony firmy.

Tym bardziej na świetne rezultaty mogą liczyć przedsiębiorstwa z dużymi budżetami reklamowymi. Więcej pieniędzy oznacza więcej kampanii, więcej testów i w konsekwencji szeroko przeprowadzoną optymalizację konta (choć to zależy oczywiście od osoby prowadzącej kampanie).

Czy istnieje górna granica budżetu? Nie ma czegoś takiego – dopóki reklamy Google AdWords przynoszą sensowny zysk, możemy cały czas dokładać do nich budżet. Jest jednak pewien warunek – wystarczający ruch. W niektórych przypadkach przed wyczerpaniem budżetu może nam się zwyczajnie wyczerpać grupa docelowa.

Niestety czasami pomimo starań ruch jest zbyt mały. Często dotyczy to niewielkich miejscowości albo specyficznych usług. Sama również miałam taki przypadek, tutaj niewielki wycinek z kampanii. Widać na nim statystyki dwóch słów kluczowych, które choć pojawiają się prawie na każde zapytania użytkowników na daną frazę, wywołują drastycznie niski ruch.

Ważne jest elastyczne podejście

Kampania Google AdWords to dynamiczny, zmienny twór. Możemy oczywiście spróbować przewidzieć potrzebne koszty przy użyciu plannera i danych historycznych. Takie informacje często jednak bywają mylące – zwłaszcza teraz, gdy wiele funkcji Google AdWords szwankuje (przez nowy wygląd).

Dlatego warto założyć sobie jakiś budżet, który jesteś w stanie wydać, przemyśleć cele, które chcesz dzięki niemu osiągnąć i porozmawiać ze specjalistą, czy jest to realne.

Czasem sprawa będzie na tyle prosta, że specjalista będzie mógł odpowiedzieć od razu, czasem wyklaruje się to na 100% po pierwszych testach. Jeszcze innym razem kampania będzie przynosiła dobre rezultaty, choć mogłaby osiągać jeszcze lepsze przy większym budżecie.

Mam nadzieję, że pomogłam i chociaż trochę rozjaśniłam kwestię kosztów reklamy Google AdWords 🙂

W razie pytań daj znać!

Share Button